Logo Zoeken

'Meer vrouwen in de media een must'

14 oktober 2016Annemarie van Oorschot

Presentator Thomas Erdbrink éiste dit jaar drie vrouwelijke kandidaten voor Zomergasten. Hij wilde een  gelijke verdeling man-vrouw. Niet dat de VPRO daarop tegen was, maar de groep spraakmakende mannen was beduidend groter dan die van vrouwen, dus gemakkelijker om uit te kiezen. Uit onderzoek van de publieke omroep in 2013 blijkt dat slechts 33 procent van de gasten in nieuws- en praatprogramma’s vrouw is. Met de columnisten in kranten en de bloggers in de sociale media is het niet veel beter gesteld. Ja, vrouwen schrijven graag – en geestig ook - over zwangerschap, kinderen en de overgang, maar scherpe meningen over de toestand in de wereld lijken voorbehouden aan mannen.

Vrouwen in de media.jpg

Toch vreemd, want na de diverse emancipatiegolven zijn veel vrouwen tegenwoordig hoogopgeleid, bekleden ze goede posities in bedrijven en instellingen en hebben ze expertise in huis die hun mening interessant maakt.
Dat vinden vrouwelijke ondernemers en directeuren uit het bedrijfsleven ook. Zij hebben wel degelijk een mening, willen die ook delen met het grote publiek, maar dan wel goed doordacht en aantrekkelijk gepresenteerd. Zomaar wat roepen zonder onderbouwing is niets voor vrouwen. Alsjeblieft zeg, geen Donald Trump-gebluf!

Vrouwen laten bij twijfel de publiciteit links liggen. En aangezien vrouwen de kunst van het wikken en wegen hebben uitgevonden, houden ze zich te vaak stil. Dat was tenminste een van de constateringen tijdens een discussie binnen het VNO-NCW VrouwenNetwerk eind vorig jaar. Toen werd ook het idee van de Masterclass Opinieblog geboren. Die zou de drempel voor het publiceren in publieke media kunnen verlagen. Binnen no time was er een wachtlijst voor deze snelcursus schrijven.

Wat een voorrecht dat ik deze masterclass mocht ontwikkelen. De groep van twintig vrouwelijke ondernemers die de afgelopen weken twee keer bij elkaar kwam, was een bron van inspiratie. De ondernemers schreven hun mening op over onderwerpen die er toe doen: over het toenemend aantal mensen met grote schulden bijvoorbeeld of over de re-integratie van ex-verslaafden of de ontgroening bij studentenverenigingen. Een goede opbouw, goede argumenten, goed Nederlands, ze draaiden hun hand er niet voor om. Masterclass overbodig.

Nou…toch niet helemaal. Leuk om te lezen waren de meeste blogs niet. Prikkelend ook niet. Standpunten werden omzichtig geformuleerd, soms kapot genuanceerd, soms verstopt onder details. Woorden die emoties oproepen, zoals boosheid, teleurstelling of verdriet, ontbraken veelal. Symbolisch waren de vraagtekens die door meerdere cursisten achter de koppen werden geplaatst. ‘Moet de overheid ingrijpen?’ Een duidelijk antwoord bleef uit.
Is dit typisch vrouwelijk? Ik vrees van wel. In het wilde weg stellige uitspraken van de daken schreeuwen, daar houd ik ook niet van, maar een beetje van dat mannelijke lef heb je wel nodig als je een  spraakmakende column wilt schrijven. Toen ik de cursisten voorstelde de opinieblogs aan te scherpen en te publiceren in de sociale media, bleef enthousiasme uit. Stel dat dat negatieve reacties zou opleveren. Daar moeten veel vrouwen niet aan denken. Maar dames, een columnist is het te doen om die reacties!

Er is nu een besloten community in de maak waarin de vrouwelijke ondernemers elkaar opinieblogs kunnen voorleggen. Hopelijk geeft dat het duwtje in de rug om toch te publiceren. Ik ben inmiddels mijn volgende masterclass aan het voorbereiden. Er is belangstelling te over en dat is een goed voorteken. Het aandeel vrouwen in de media moet binnenkort toenemen.  

Annemarie van Oorschot, communicatiemanager VNO-NCW