Logo Search

Blog: Value networks bieden een verhaal met perspectief

March 14, 2016Jan Willem Ebbinge

We lezen dat het goed gaat met de economie, maar het rentebesluit van de ECB vorige week vertelt een ander verhaal. We horen dat flexibilisering goed is voor ons allemaal, maar zzp’ers vertellen een ander verhaal. We hebben behoefte aan een waarachtig verhaal met perspectief.  

Blog-Jan-Willem-Ebbinge.jpg

Als we de berichtgeving mogen geloven gaat het steeds beter met de economie. De crisis is voorbij, zo heet het. Maar is dat wel zo? Kennelijk heeft de ECB er nog weinig vertrouwen in, met dat omstreden rentebesluit van vorige week. Men gooit een berg geld in uw schoot, in de hoop dat u er wat mee gaat doen. Maar geld alleen is niet genoeg, we willen een goed verhaal. Een visie, een doel waar we met zijn allen naartoe kunnen.

Veel business content gaat over kosten besparen. KPN maakte onlangs bekend weer meer te gaan bezuinigen. Alles moet efficiënter. Dus gaan ineens allemaal collega’s van je als zelfstandige verder. Maar wel met een lager inkomen en minder inkomenszekerheid, zoals het CBS onlangs aangaf. Of er gaat gewoon een hele afdeling overboord, dat kan natuurlijk ook. Niet dat al die nieuwbakken zzp’ers worden vervangen, nee, de achterblijvers krijgen er gewoon wat taken bij. Al die berichten vormen een verhaal over onzekerheid over je waarde, je inkomen en je toekomst. Daar word je niet vrolijk van. 

Dit is geen pleidooi tegen flexibilisering, integendeel. Grote organisaties vallen uiteen in gespecialiseerde units. We zijn op weg naar een netwerkeconomie, waarin specialisten in adhoc coalities samenwerken aan een bepaald doel. We gaan massaal samenwerken in value networks, samenwerkingsverbanden die de grenzen van traditionele organisaties overschrijden. Daar ontstaat veel ruimte voor creativiteit en innovatie. Dat is een verhaal met perspectief.

Maar het lijkt net alsof veel traditionele organisaties deze ontwikkeling totaal anders interpreteren. Alsof flexibilisering en netwerken er alleen maar zijn om van je overhead af te komen. De twitterhype #tegendebakker van 14 december vorig jaar toonde dat wel aan. Met die focus op kosten doen opdrachtgevers  zichzelf tekort. Value networks leiden tot verrassende inzichten en onvermoede kansen. In plaats van ze te willen protocolleren en sturen moet je ze juist de ruimte geven en voeden. Hanteer een open vizier, wees duidelijk over je rol en laat je verrassen door de kennis en ideeën in je omgeving. Daar profiteert iedereen van. 

Je ziet het overal gebeuren: Uber, Airbnb, een Drents dorp dat zijn eigen internetconnectie regelt, het succes van Stichting Buurtzorg. Het zijn netwerken waarin communicatie zich meer dan ooit als kritische succesfactor bewijst.