Logo Search

Blog: Noodklok

February 17, 2016Jan Willem Ebbinge

Onlangs ben ik (opnieuw) lid geworden van Logeion. Waarom? Omdat ik het gevoel heb dat het vak verschraalt. Ik wil onderzoeken of dat gevoel klopt, of anderen dat ook hebben. En als dat zo is, dan wil ik kijken wat we daaraan kunnen doen. Ik was aanwezig op de nieuweledenborrel op 19 januari jl. in ProDemos in Den Haag. Erg leuk om weer met zoveel lotgenoten over het vak te kunnen praten! Vooral de introductie van Ron van der Jagt maakte veel reacties los; veel collega's hebben nog steeds te kampen met management dat moeite heeft om de toegevoegde waarde van communicatie te zien.

Niet_Luisteren.jpg

Velen krijgen de vraag voorgelegd hoe ze meer kunnen bereiken met minder middelen. Of ze nu bij een organisatie werken of bij een bureau of als zelfstandige. Ik hoor het overal en ik merk het ook in mijn contact met (potentiële) klanten. Communicatie is te vaak een kostenpost. We doen iets niet goed.
Uitzonderingen daargelaten, heb ik de indruk dat het communicatievak duidelijke littekens laat zien van zeven jaar economische crisis. Bij gebrek aan topline growth (meer klanten, meer omzet, groei) ging het de laatste jaren in de markt vooral over bezuinigen. Het vak heeft zich nauwelijks ontwikkeld, terwijl de mogelijkheden en noodzaak er duidelijk lagen. 

Als je als organisatie goed wilt communiceren met je doelgroepen, is het besef cruciaal dat het steeds nadrukkelijker een interactief proces is, een wisselwerking. Tussen afzender en doelgroep, tussen opdrachtgever en leverancier. In de praktijk komt daar helaas weinig van terecht. Te vaak is geen sprake van een wisselwerking maar van het top-down doordrammen van een gewenste werkelijkheid, je zou het 'fairytailing' kunnen noemen, ongevoelig voor de respons die dat teweegbrengt. 
Zonder daar een ethisch oordeel over te vellen, zie ik vooral dat dergelijke propaganda niet alleen de merkperceptie van organisaties schaadt, het maakt ze in brede zin gewoon minder succesvol. Kijk naar de Nationale Ombudsman, kijk hoe Eurocommissaris Juncker op het Oekraïne-referendum reageert. Het is contraproductief. Volgens mij moet je dat niet willen. 

Communicatie is het belangrijkste vak dat er is. Wij zijn de verbindingsexperts, de luisteraars en de vertalers. Wij zijn de ontwikkelingsversnellers, wij weten hoe je mensen ergens voor kan winnen. Maar in de praktijk zie ik veel deskundige vakgenoten worstelen met offertes, tarieven en facturen en signaleer ik in de media een breed toenemend negatief sentiment.

Misschien zit ik ernaast, dat zou natuurlijk kunnen. Maar ik heb veel zin om vanaf deze plek de komende tijd eens na te gaan hoe het zit. Reacties uit het werkveld zijn daarbij van harte welkom. De eerste bijeenkomst van nieuwe online redactieleden van Logeion was in ieder geval een inspiratie!