Crisiscommunicatie & Issuemanagement

Crisiscommunicatie & Issuemanagement

De vakgroep Crisiscommunicatie & Issuemanagement wil een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en professionalisering van het vakgebied. Uitwisseling van kennis en ervaring, debat en discussie staan bij de bijeenkomsten die de vakgroep organiseert centraal. De vakgroep wil inspireren en bijdragen aan de innovatie van het vakgebied. De vakgroep richt zich op de volle breedte van het vakgebied in zowel de publieke als de private sector.

Vragen, opmerkingen of interesse?
Heb je suggesties voor onderwerpen, interessante sprekers of wil je anderszins een ...Lees meer

  1. Communiceren in tijden van 'social distancing'

    Inmiddels is het tot iedereen goed doorgedrongen: houd afstand zodat het coronavirus zich niet verder verspreidt. Maar wat betekent dit voor voor besturen en scholen? En hun communicatie met teamleden, ouders en leerlingen? In dit artikel vind je 7 tips voor jouw communicatie in deze bijzondere tijd.

    Lees verder

    Blog Door Peter van Leeuwen op 09 april 2020
  2. Blog uit Suriname: 'Het zijn spannende tijden die ons dichter bij elkaar brengen'

    In Suriname heeft men vrij snel ingespeeld op de ontstane Covid-19 situatie. Uiteraard waren er voldoende voorbeelden uit Europa, van hoe het niet moet, zonder vinger te wijzen of een bepaald land in diskrediet te brengen. De overheid heeft al in een vroeg stadium deskundigen bij elkaar gebracht om gefaseerd beleid uit te stippelen in Suriname. Ook sta ik zelf aan de zijlijn als lid van een crisisteam uit de gezondheidszorg. Hierdoor kun je bewust invloed uitoefenen op de wijze van communiceren. De multiculturaliteit is steeds een enorme uitdaging, ook tijdens deze uitdagende periode blijkt dit weer. Op welke manier zorgen wij er samen voor dat wij alle doelgroepen in ons land bereiken; ook in de verre districten. Direct contact en het betrekken van de diverse doelgroepen voor het ontwikkelen van communicatieproducten zorgt ervoor dat wij de plank niet misslaan.

    Lees verder

    Blog Door Angela van der Kooye op 02 april 2020
  3. Coronacrisis: juist het voeren van regie is essentieel voor zorgvuldige communicatie

    Afgelopen weekend was onder andere de Volkskrant er in haar analyse redelijk stellig over; de communicatie over de maatregelen vanwege het Covid-19 virus verliep gebrekkig en vraagt om verbetering. Daar was onze premier het uiteindelijk ook mee eens. Afgesproken werd om bij een volgende persconferentie meer voorbereidingstijd te nemen om het beleid vanuit de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb) te vertalen naar heldere communicatie. Het moest immers ‘strakker’ volgens de premier. De persconferentie van maandag 31 maart verliep stukken beter. Lag dit alleen aan de extra tijd? De tijd nemen in tijden van de grootste naoorlogse crisis die ons land kent klinkt paradoxaal, maar werkt wel degelijk. Maar tijd alleen is niet genoeg. Naast tijd gaat het om het voeren van regie in communicatie. Dit samen leidt uiteindelijk tot zorgvuldige en effectieve communicatie. 

    Lees verder

    Blog Door op 02 april 2020 1 reactie
  4. Eveline van Dieten: 'Soms piept en kraakt het, dan maken we even pas op de plaats'

    In de serie Logeion-leden aan het werk deze keer aandacht voor Eveline van Dieten, manager communicatie Haaglanden Medisch Centrum. Net als veel andere vakgenoten heeft zij, samen met haar team, ieder uur van de dag te maken met de impact van het coronavirus. We zijn haar dankbaar dat zij tijd vrij kon maken om een aantal van haar ervaringen met ons te delen. Lees verder

    Nieuws Door André Manning op 02 april 2020
  5. ‘We agenderen ook stille rampen, zoals Syrië. Ik noem dat tegen de stroom inzwemmen, maar ook dat is onze plicht’

    In onze serie Logeion-leden aan het werk hebben we Merlijn Stoffels een aantal vragen gesteld. Het Rode Kruis heeft eerder deze week een speciale hulplijn geopend voor mensen die als gevolg van het coronavirus in quarantaine of thuisisolatie zitten. Medewerkers van het Rode Kruis bieden een luisterend oor of geven advies via de speciale Rode Kruis hulplijn 070-4455888, die inmiddels duizenden keren is gebeld. Merlijn is woordvoerder bij het Rode Kruis en leidt ook het team media, online en publieksvoorlichting. Lees verder

    Nieuws Door André Manning op 19 maart 2020