Centrum Strategische Communicatie Logeion

Centrum Strategische Communicatie

Het Centrum Strategische Communicatie (CSC) is een niet-fysiek instituut die de verbinding tussen de communicatiewetenschap en -praktijk aanjaagt. Logeion geeft met het CSC een extra impuls aan de stelling dat professionele communicatie een strategische discipline is die het verschil kan maken. De activiteiten van het Centrum worden mede mogelijk gemaakt door de Partners van het CSC en Vrienden van het CSC. Dit zijn onderzoekers en docenten (van universiteiten, hogescholen, particuliere onderwijsinstellingen) en communicatieprofessionals die ...Lees meer

  1. De magie van de wetenschap

    “De dood houden jullie nog te goed”, zegt rondleider Corine van Impelen, hoofd Communicatie bij Naturalis. “Daar moeten jullie voor terugkomen, want die tentoonstellingsruimte is magisch.” Heel Naturalis is eigenlijk magisch. Maar hoe maak je mensen duidelijk dat ze zuinig moeten zijn op de koraalriffen en de sponzen diep in de zee, vraagt marinebioloog Nicole de Voogd zich af. Bij ‘Onder Professoren’ in Naturalis geeft zij net als Christian Burgers en Claartje ter Hoeven inzicht in de wereld van haar onderzoek én de dilemma’s die zij daarbij tegenkomt.

    Lees verder

    Blog Door Celia Noordegraaf op 03 december 2019
  2. Measurement: Nederland dreigt de boot te missen

    In Praag verzamelden zich in mei meer dan 300 onderzoekers en communicatieprofessionals voor de jaarlijkse Summit van AMEC, the International Association for the Measurement and Evaluation of Communication. Ik was hierbij aanwezig en deel met jou 5 lessen van de AMEC Summit 2019. Want het aantal aanwezige communicatieprofessionals uit Nederland blijft ver achter op andere landen.

    Lees verder

    Blog Door Robin ten Brink op 10 juli 2019
  3. Partners van het Centrum Strategische Communicatie pakken Big Data-handschoen op

    Partners van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) en de Leerstoel van Logeion maken wetenschappelijk onderzoek dat relevant is voor de praktijk mede mogelijk. Niet meer dan logisch dat zij als eerste de resultaten te horen krijgen van het onderzoek dat Piet Verhoeven samen met Jeroen Jonkman en Nelleke Keuper in opdracht van Logeion heeft uitgevoerd. Welke rol speelt Big Data in het communicatievak? Tijdens de partnermeeting op 28 november 2018 leverde die vraag een intrigerend antwoord op. 

    Lees verder

    Blog Door Celia Noordegraaf op 05 december 2018
    Centrum Strategische Communicatie
  4. Corporate communication in the driver’s seat

    Grote Duitse bedrijven als Osram, Braun, Otto en Daimler zijn zichzelf in hoog tempo opnieuw aan het uitvinden en 'agility' is daarbij een sleutelwoord. De corporate communicatieafdelingen spelen een sleutelrol. Dat blijkt op de tweedaagse expertworkshop ‘Alles agile oder was? Die Unternehmingskommunikation in agilen Organisationen’ op 22 en 23 november in München. 

    Lees verder

    Blog Door Celia Noordegraaf op 27 november 2018
    Centrum Strategische Communicatie
  5. Wetenschap en werkelijkheid

    Met de Leerstoel Strategische Communicatie wil Logeion de verbinding tussen wetenschap en praktijk versterken. Waarom eigenlijk? Wetenschappelijk onderzoek draait om het ontwikkelen van nieuwe kennis, die toepassingen opleveren en ons steeds een stukje dichter brengen bij de waarheid. Maar als die nieuwe kennis niet bij de praktijk komt, hebben we er weinig aan. Daarom hecht Logeion aan een nauwe relatie tussen wetenschap en praktijk. Wetenschappers publiceren hun nieuwe inzichten in wetenschappelijke tijdschriften. Welke discussies spelen er eigenlijk in de communicatiewetenschappelijke tijdschriften en wat kunnen communicatieprofessionals daar in de praktijk aan hebben? Reden voor een gesprek met Martine van Selm, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam én lid van het Curatorium dat de bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie benoemt.

    Lees verder

    Blog Door Celia Noordegraaf op 06 november 2018
    Centrum Strategische Communicatie