Boekrecensies

Boekrecensies

Deze recensies zijn ook gepubliceerd in vakblad C.

Toptrends voor ondernemers – Willem Overbosch

Toptrends voor ondernemers.jpgmaart 2018 Recensent: Christel Berkhout
‘Je klant is veranderd. Die is digitaal en verwacht dat informatie wordt aangeboden op een scherm. Wil bovendien dat alles hier en nu beschikbaar is. Het zijn uitdagingen, maar het biedt ook kansen’. Willem Overbosch schrijft in zijn boek ‘Toptrends voor ondernemers’ over de WHY (de achtergronden van huidige trends), de HOW (hoe pak je vernieuwing aan?) en de WHAT (wat kun je concreet doen?) van trends. lees verder

Lean Leiderschap – Marcel F. van Assen

lean leiderschap.jpgmaart 2018 Recensent: Maria Harmsen
Een goed leesbaar boek waarin je wordt meegenomen in de rol van leidinggevende in een Lean organisatie. In dit boekt pelt de auteur het containerbegrip Lean af. Want wat is het? Een toolbox met verbetertechnieken. Lean gaat verspilling tegen. Lean als methode om klantwaarde toe te voegen. En Lean is een manier om te sturen op resultaat. Maar Lean werken en Lean mogelijk maken, vraagt om een leiderschapsstijl die een verandercultuur op gang brengt. En hoe doe je dat dan? lees verder

Radicaal openhartig – Kim Scott

Radicaal openhartig - Kim Scott.jpgmaart 2018 Recensent: Teunis van Hoffen
Stel: je bent baas van een bedrijf en krijgt op een dag van 10 verschillende mensen hetzelfde artikel, waarin staat dat mensen liever een stomme baas hebben die zijn werk goed doet, dan iemand die aardig is en incompetent.
Dit overkwam Kim Scott en ze schreef een boek over haar nieuwe aanpak. lees verder

What patients say, what doctors hear – Danielle Ofri, MD

What patients say, what doctors hear.jpgmaart 2018 Recensent: Peter van den Besselaar
“Dokter, ik heb last van mijn rug. Ik kan niet meer fietsen en iets optillen doet pijn.”
De dokter vraagt na deze twee zinnen: “Wanneer is dat begonnen?”. Een dokter onderbreekt een patiënt na zo’n twaalf seconden. De New Yorkse specialist Danielle Ofri schrijft in What patients say, what doctors hear over de communicatie tussen arts en patiënt. lees verder

Succesvol doelen bereiken - Toine van Helden

Succesvol doelen bereiken.jpgmaart 2018 Recensent: Peter van den Besselaar
Is er een gouden formule om doelen te bereiken?
De auteur van ‘Succesvol doelen bereiken’ is ervan overtuigd dat die formule er is, hij noemt het zijn methode.
Dit boek is de weerslag van ruim 35 jaar ervaring. Auteurs die op basis van een werkzaam leven leerervaringen delen, daar hou ik van. lees verder

Lingua - Gaston Dorren

Lingua.jpgmaart 2018 Recensent: Marie-Louise de Jong
Lingua is een heerlijk boek voor iedereen die van taal houdt.
Gaston Dorren neemt de lezer in korte hoofdstukjes mee door Europa. Van de 69 talen die aan bod komen, heeft hij groepen gemaakt in categorieën als: ‘ schrijf- en spreektaal’, ‘talen & hun woordenschat’ en ‘kantje boord & erger’ (dat gaat over de hele kleine talen). lees verder

Wie vraagt wordt beter! Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond - Kjeld Aij

C4 Wie vraagt wordt beter! 3.jpgdecember 2017 Recensent: Guido Rijnja
Wat betekent het als je de waarde die patiënten toekennen aan de zorg als vertrekpunt neemt voor je werk? Over die vraag gaat dit boek, dat geschreven is door een medewerker van het VU medisch centrum in Amsterdam. Ook in de recente Logeion-trends zien we waarden als thema prominent naar voren komen; de auteur van ‘Wie vraagt wordt beter’ vind zijn inspiratie in het zogeheten ‘lean’ denken, dat op veel plekken de kop opsteekt. lees verder

Het nieuwe schrijven - Dolf Weverink

C4 het nieuwe schrijven.jpgdecember 2017 Recensent: Guido Rijnja
Dit boek ademt plezier. We zien de schrijver, in de weer met een lesgroep of medewerkers van een afdeling, op zoek naar het juiste woord, de juiste zin, maar vooral de bedoeling: waar schrijf je voor, wat wil je raken bij wie – en wat weet je van hun kennis en de vaardigheden? Dolf Weverink geeft al jaren les in schrijven bij onder meer SRM en vond de tijd rijp voor een boek, toen de verzameling syllabi om ordening ging vragen. lees verder

Lichaamstaal. Alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden - Frank van Marwijk

C4 lichaamstaal cover.jpgdecember 2017 Recensent: Peter van den Besselaar
Baby’s en jonge kinderen gebruiken gebaren om hun bedoelingen duidelijk te maken. Het woordbegrip van baby’s loopt een half jaar voor op wat ze daadwerkelijk kunnen zeggen. Het is één van de aardige weetjes uit Lichaamstaal, dat boordevol staat met universitaire onderzoeksgegevens. Ik begon kritisch te lezen door de recensies die de uitgever op de flappen heeft opgenomen (“positief manipuleren op je werk”). lees verder

RAAK! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal - Reinier Rombouts & Raf Stevens

C#3 Raak.pngdecember 2017 Recensent: Andrea Willemse
Iedereen heeft een verhaal. Ieder mens, iedere organisatie. Storytelling gaat over het kennen en toepassen van deze verhalen in een breder perspectief en met een actuele dimensie. Reinier Rombouts en Raf Stevens schreven er een boek over dat interessant is voor elke communicatieprofessional. Authentieke verhalen creëren connectie en vertrouwen. Ze zorgen ervoor dat mensen in actie komen, zodat doelstellingen bereikt worden. Een waardevol instrument dus in de gereedschapskist van de communicatieprofessional. lees verder

Minder focus. Meer effect - Srini Pillay

C4 Minder focus meer effect - Srini Pillay.jpgdecember 2017 Recensent: Maria Harmsen
Het boek begint als een roman. ‘Op een vrijdagavond in 1983 reden een man en zijn vriendin over de Carlifornia Highway…’. Ik heb dan nog de hoop dat het een leuk boek wordt dat lekker weg leest. Maar een paar hoofdstukken verder merk ik dat ik er bijna niet doorheen kom. lees verder

De customer journey in kaart in 60 minuten – Bart van der Kooi

C4 Customer jouney in kaart in 60 minuten.jpgdecember 2017 Recensent: Quirina van Spronsen
De customer journey in kaart brengen in 60 minuten, daar helpt dit boek je mee. Het boek neemt je mee in de complete reis van jouw klant, vanaf het moment dat de klant een ‘latente behoefte’ heeft tot het moment dat de klant jouw ‘ambassadeur’ geworden is. Bij elke fase in de customer journey krijg je tips voor je (vooral online) marketing. Daarnaast is het ook nog eens een makkelijk te lezen boek, dat je best in 60 minuten uit kan lezen. lees verder

Media Training voor Iedereen - Frank Peters

C4 Mediatraining voor iedereen.jpgdecember 2017 Recensent: André Manning
Woordvoering, omgaan met de media. Het blijft een van de spannendste onderdelen van het communicatievak. En er gaat geen week voorbij of je hoort en ziet wel weer een voorbeeld van hoe het niet moet. Hoe het dan wel moet, dat hoor je niet zo vaak. En in die behoefte voorziet het nieuwe boekje 'Media Training voor Iedereen' van Frank Peters. De meeste van ons kennen Frank als een ervaren en toegewijd professional. Frank is er in geslaagd om zijn ervaring en kennis op een goede manier samen te brengen in bijna 50 praktijklessen voor perswoordvoering. lees verder