Boekrecensies

Boekrecensies

Deze recensies zijn ook gepubliceerd in vakblad C.

Over communiceren - Sander Grip en Eran Oppenheimer

overcommunicatie_cover_04.jpgoktober 2021 Recensent: Guido Rijnja

Voor de lezers van C een feest van herkenning, voor hun opdrachtgevers, klanten en toeleveranciers alsof je een natuurgids in handen hebt: ‘Over communicatie’ leest als een wonderlijke wandeling door onze biotoop. Het is ontwapenend en bemoedigend tegelijk om uit de monden van een keur aan markante persoonlijkheden te vernemen hoe zij de kunst van het communiceren verstaan. lees verder

Het communicatie DNA - Korneel Warlop

550x772.jpgoktober 2021 Recensent: Christel Berkhout

Lees eerst de titel en dan de inhoudsopgave van dit boek en je brein maakt even een zijsprong. De auteur, West-Vlaming Korneel Warlop, verengt zich namelijk tot de strategische rol binnen corporate communicatie. Dit terwijl de titel een breedte over ons hele vakgebied suggereert. Een minder relevante uitgave, mijns inziens, als je je buiten dit communicatiedomein opereert. lees verder

Taal van transities - Jacob van Wielink, Riet Fiddelaars-Jaspers en Leo Wilhelm

taal van transitie.jpgseptember 2021 Recensent: Peter van den Besselaar

Hoe kan het dat een orkest een andere uitvoering geeft met een andere dirigent, vragen de auteurs zich af. Dirigeren is meer dan met een stokje zwaaien. Dirigeren en leiderschap hebben met elkaar gemeen dat ze vragen om bereidheid en vermogen om te luisteren. Dat leidt tot dialoog en verbinding, waarbij er ruimte is voor iedereen een eigen plek te hebben, een eigen geluid te laten horen. lees verder

Vrijuit spreken - Hans Krabbe

vrijuit spreken cover.jpgseptember 2021 Recensent: Guido Rijnja

Vergeet het idee van een absolute waarheid en dat je informatie op één objectieve manier kunt overbrengen. Logisch argumenteren en eerlijk zijn is nu eenmaal niet altijd haalbaar en liegen soms onvermijdelijk; wat primair telt is de mate waarin je in stat bent tot een authentieke, persoonlijke respons: oprecht en vrijuit spreken. lees verder

Het juiste doen als niemand kijkt - Frank Peters

het juiste doen wanneer niemand kijkt cover1.jpgseptember 2021 Recensent: Jaap de Bruijn

Na zijn meer praktische gidsen over mediastrategie, reputatiemanagement en crisiscommunicatie, tapt Frank Peters met ‘Het juist doen als niemand kijkt’ uit een ander vaatje. Peters leidt ons in tien hoofdstukken langs een aantal wezenlijke vragen of dilemma’s waar bestuurders, communicatiestrategen en hun collega’s vandaag de dag tegenaan lopen. lees verder

Creatief schrijven voor copywriters - Roy Ishak

creatief schrijven.jpgseptember 2021 Recensent: Annemarie van Oorschot

Als je het boek ‘Creatief Schrijven’ leest, is het alsof je langs een vier meter lange tafel met toetjes loopt, zo’n uitbundig buffet dat je in luxe resorts tegenkomt. Het ene dessert ziet er nog verleidelijker uit dan het andere. Dan is het de kunst om je gulzigheid te bedwingen, hooguit drie lekkernijen op te scheppen en daarvan te genieten. Zo voorkom je die ondefinieerbare klomp zoete troep in je maag die je onherroepelijk misselijk maakt lees verder

Vitalogie - Zo bereik je meer energie en zelfregie voor jou en je team - K. Koster

Vitalogie_voorplat.jpgjuli 2021 Recensent: Alwin van der Blom

Een vitaler leven/team/organisatie creëren. Daar gaat dit boek over, met hoofdstukken zoals “fysiologisch”, “psychologisch” en “ecologisch”. Koster geeft je citaten, leefstijltips, lichamelijke oefeningen en reflectievragen lees verder

Socrates op sneakers - Elke Wiss

Elke-Wiss-Socrates-op-sneakers.jpgjuli 2021 Recensent: Eveline Waterreus

Socrates op sneakers, een boek dat eigenlijk iedere communicatieprofessional in zijn of haar boekenkast zou moeten hebben, want dit boek gaat over de kunst van een goed gesprek. Als communicatieprofessional is goed luisteren een belangrijke eigenschap lees verder

Communicatietheorie. Een inleiding voor communicatieprofessionals - Désirée van Osch

781x1200.jpgjuli 2021 Recensent: Guido Rijnja

‘Comprofs’ noemt hogeschooldocente Désirée van Osch ons allemaal in een verrassend compacte en ronduit prettige introductie van grondslagen in communicatie. lees verder

Maak van coachen een gewoonte - Michael Bungay Stanier

coachen.jpgmei 2021 Recensent: Andrea Willemse

“Dit boek geeft je zeven vragen en de handvatten om ze dagelijks toe te passen zodat je minder hard hoeft te werken met meer impact.” Met deze belofte start Michael Bungay Stanier zijn boek ‘Maak van coachen een gewoonte’. Daarbij zijn er 14 quotes opgenomen van directeuren, managers en schrijvers van managementliteratuur, die de schrijver allemaal roemen om dit ‘life changing’ boek over coachend leidinggeven. lees verder

Klaar voor de toekomst - Michel de Vries

klaar.jpgmei 2021 Recensent: Teunis van Hoffen

De mensen van Jester Strategy hebben hun best gedaan om een complete aanpak voor strategie te ontwikkelen. Met de Strategy-cube, een uitgeklapte dobbelsteen van 6 stappen, kan elke organisatie of afdeling een strategie maken. Als communicatieprofessional geeft dit boek je de mogelijkheid meer kennis op te doen over strategische processen en de modellen die gebruikt worden. lees verder

Kl!nk - spreken met impact - Henk Stoorvogel en Mark van Vuuren

klink.jpgmei 2021 Recensent: Christel Berkhout

“Spreken is een kunst en een samenspel tussen de spreker, de boodschap en het publiek.” In “Kl!nk’ leiden Henk Stoorvogel en Mark van Vuuren je langs 5 tredes van spreekvaardigheid om deze kunst eigen te maken: ontdekken, ordenen, omschrijven, onthouden en overdragen. De belofte van dit boek is om je te bekwamen: “helpen jouw eigen stem te vinden, zodat jij woorden kan geven aan jouw hoop.” lees verder

De Dutchionary, woordenboek van al wat Dutch is - Gaston Dorren

boekcover De Dutchionary.jpgapril 2021 Recensent: Annemarie van Oorschot

Vijfhonderd woordcombinaties met het onderdeel ‘dutch’ staan in het woordenboek Dutchionary. En dan nog pretendeert taaljournalist Gaston Dorren niet compleet te zijn. In de inleiding legt hij uit waarom zoveel Engelse uitdrukkingen en termen naar ons land lijken te verwijzen. lees verder

Constructieve onenigheid - Adam Ferner en Darren Chetty

cover constructieve oneingheid.jpgapril 2021 Recensent: Guido Rijnja

‘Als iemand het niet met je eens is, probeer dan raakvlakken te vinden. Dat is goed’. Een ogenschijnlijk makkelijke formulering krijgt in dit boek langs meerdere kanten meer betekenis. lees verder

Werk heeft het gebouw verlaten - Jitske Kramer

Boekcover-werk heeft het gebouw verlaten.jpgmaart 2021 Recensent: Marjan Engelen

Jitske Kramer sloot zichzelf afgelopen oktober op. Zes weken later lag dit boek in de winkel. Met input van velen op LinkedIn én met haar rijke antropologische en organisatie kennis, onderzocht ze hoe we anders kunnen gaan samenwerken na de corona cultuurshock. Ze richt zich nergens in het boek tot communicatie professionals en toch is dit een must read voor ons, met name voor zij die zich bezighouden met interne communicatie en leiderschapscommunicatie lees verder

Veranderen voor luie mensen - Paul Smit en Ayca Szapora

Boekcover-veranderen-voor-luie-mensen.jpgmaart 2021 Recensent: Teunis van Hoffen

Dit handzame boekje gaat over hoe verandering werkt in het menselijk brein. Het brein gebruikt veel energie en is er daarom op gericht te besparen waar dat mogelijk is. Als je wilt veranderen of een verandering moet begeleiden, is het handig om te weten hoe het brein dit doet. Dat leggen filosoof Paul Smit en neurowetenschapper Ayca Szapora je graag uit. lees verder

Handboek communicatiestrategie - Betteke van Ruler

SCF_omslag 3D.jpgmaart 2021 Recensent: Jaap de Bruijn

Het laatste dat emeritus hoogleraar Betteke van Ruler doet, is op haar lauweren rusten. Bovendien is haar kennis en inzicht nog geenszins belegen, zoals we allemaal weten uit haar masterclasses en andere recente optredens. Met haar nieuwe handboek communicatiestrategie slaagt ze erin om de huidige stand van wetenschap en communicatiepraktijk in nog geen 200 pagina’s samen te vatten. En dat doet ze op een manier die een rode draad is in haar werk: ze slaat letterlijk een brug tussen theorie en praktijk door de gekozen vorm. lees verder

CommunicaZie. Misverstanden in één klap voorbij? - Nicole van Ladesteijn

Communicazie.jpgjanuari 2021 Recensent: Guido Rijnja

We snakken naar momenten van verbinding, op alle mogelijke plekken en momenten. Hoe komt het dat dat soms ogenschijnlijk zomaar lukt en je dan intens met elkaar verbinden bent? Nicole van Ladesteijn heeft een bijzonder boekje gemaakt over de ‘magische momenten’ die op haar weg kwamen, en hoe die haar helpen vormen als professional en om te beginnen als mens. lees verder

Ladders tegen wolken, excelleren in het 5e innovatietijdperk - Hans Bakker, Dirk-Jan de Bruijn, Michiel Jak

Ladders wolken cover.jpgjanuari 2021 Recensent: Marjan Engelen

In de titel van dit boek zag ik een uitdagende illusie: die van maakbaarheid (‘ik heb het nog nooit gedaan dus ik ga die ladder op’) én die van dromen die je wel helder voor je ziet, maar waarvan je het realiteitsgehalte al afserveert voordat je wakker wordt. Dat is ongeveer precies wat de auteurs willen met dit boek, namelijk voorzien in de behoefte aan antwoorden op de HOE-vraag. lees verder

Gouden Bergen - Doortje Smithuijsen

GoudenBergen.pngjanuari 2021 Recensent: André Manning

Nog niet zo lang geleden stond er een leuk interview met Masja Feoktistova over haar rol als influencer. En mijn jongste zoon is bijzonder geïnteresseerd in hoe gemakkelijk de zoons Roelvink hun geld verdienen. Voldoende reden om mij zelf te gaan verdiepen in de wereld van de social influencers. En het eerder dit jaar verschenen “Gouden Bergen” van journaliste Doortje Smithuijsen (van onder meer de Volkskrant en Vrij Nederland) heeft mij daarbij enorm geholpen. lees verder