Boekrecensies

Boekrecensies

Deze recensies zijn ook gepubliceerd in vakblad C.

De Dutchionary, woordenboek van al wat Dutch is - Gaston Dorren

boekcover De Dutchionary.jpgapril 2021 Recensent: Annemarie van Oorschot

Vijfhonderd woordcombinaties met het onderdeel ‘dutch’ staan in het woordenboek Dutchionary. En dan nog pretendeert taaljournalist Gaston Dorren niet compleet te zijn. In de inleiding legt hij uit waarom zoveel Engelse uitdrukkingen en termen naar ons land lijken te verwijzen. lees verder

Constructieve onenigheid - Adam Ferner en Darren Chetty

cover constructieve oneingheid.jpgapril 2021 Recensent: Guido Rijnja

‘Als iemand het niet met je eens is, probeer dan raakvlakken te vinden. Dat is goed’. Een ogenschijnlijk makkelijke formulering krijgt in dit boek langs meerdere kanten meer betekenis. lees verder

Werk heeft het gebouw verlaten - Jitske Kramer

Boekcover-werk heeft het gebouw verlaten.jpgmaart 2021 Recensent: Marjan Engelen

Jitske Kramer sloot zichzelf afgelopen oktober op. Zes weken later lag dit boek in de winkel. Met input van velen op LinkedIn én met haar rijke antropologische en organisatie kennis, onderzocht ze hoe we anders kunnen gaan samenwerken na de corona cultuurshock. Ze richt zich nergens in het boek tot communicatie professionals en toch is dit een must read voor ons, met name voor zij die zich bezighouden met interne communicatie en leiderschapscommunicatie lees verder

Veranderen voor luie mensen - Paul Smit en Ayca Szapora

Boekcover-veranderen-voor-luie-mensen.jpgmaart 2021 Recensent: Teunis van Hoffen

Dit handzame boekje gaat over hoe verandering werkt in het menselijk brein. Het brein gebruikt veel energie en is er daarom op gericht te besparen waar dat mogelijk is. Als je wilt veranderen of een verandering moet begeleiden, is het handig om te weten hoe het brein dit doet. Dat leggen filosoof Paul Smit en neurowetenschapper Ayca Szapora je graag uit. lees verder

Handboek communicatiestrategie - Betteke van Ruler

SCF_omslag 3D.jpgmaart 2021 Recensent: Jaap de Bruijn

Het laatste dat emeritus hoogleraar Betteke van Ruler doet, is op haar lauweren rusten. Bovendien is haar kennis en inzicht nog geenszins belegen, zoals we allemaal weten uit haar masterclasses en andere recente optredens. Met haar nieuwe handboek communicatiestrategie slaagt ze erin om de huidige stand van wetenschap en communicatiepraktijk in nog geen 200 pagina’s samen te vatten. En dat doet ze op een manier die een rode draad is in haar werk: ze slaat letterlijk een brug tussen theorie en praktijk door de gekozen vorm. lees verder

CommunicaZie. Misverstanden in één klap voorbij? - Nicole van Ladesteijn

Communicazie.jpgjanuari 2021 Recensent: Guido Rijnja

We snakken naar momenten van verbinding, op alle mogelijke plekken en momenten. Hoe komt het dat dat soms ogenschijnlijk zomaar lukt en je dan intens met elkaar verbinden bent? Nicole van Ladesteijn heeft een bijzonder boekje gemaakt over de ‘magische momenten’ die op haar weg kwamen, en hoe die haar helpen vormen als professional en om te beginnen als mens. lees verder

Ladders tegen wolken, excelleren in het 5e innovatietijdperk - Hans Bakker, Dirk-Jan de Bruijn, Michiel Jak

Ladders wolken cover.jpgjanuari 2021 Recensent: Marjan Engelen

In de titel van dit boek zag ik een uitdagende illusie: die van maakbaarheid (‘ik heb het nog nooit gedaan dus ik ga die ladder op’) én die van dromen die je wel helder voor je ziet, maar waarvan je het realiteitsgehalte al afserveert voordat je wakker wordt. Dat is ongeveer precies wat de auteurs willen met dit boek, namelijk voorzien in de behoefte aan antwoorden op de HOE-vraag. lees verder

Gouden Bergen - Doortje Smithuijsen

GoudenBergen.pngjanuari 2021 Recensent: André Manning

Nog niet zo lang geleden stond er een leuk interview met Masja Feoktistova over haar rol als influencer. En mijn jongste zoon is bijzonder geïnteresseerd in hoe gemakkelijk de zoons Roelvink hun geld verdienen. Voldoende reden om mij zelf te gaan verdiepen in de wereld van de social influencers. En het eerder dit jaar verschenen “Gouden Bergen” van journaliste Doortje Smithuijsen (van onder meer de Volkskrant en Vrij Nederland) heeft mij daarbij enorm geholpen. lees verder

Strategisch verbinden - Peter op de Beeck

Strategisch verbinden cover.jpgdecember 2020 Recensent: Christel Berkhout

‘Welke andere discipline binnen een organisatie heeft het recht en de licentie om vragen te stellen, om uit te dagen en verder te kijken dan de corporate statements? Wie zit er op de eerste rij en krijgt alle informatie uit de eerste hand? Interne communicatie!’. lees verder

Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt - Bart Derison

Cover Laat ons zeggen dat het (de) shit wordt.pngdecember 2020 Recensent: Tom van der Weegen

Voor de communicatieprofessional die zich met omgevingscommunicatie bezighoudt, is dit boek van de Vlaamse Bart Derison een aanrader. Geen filosofische vergezichten of getheoretiseer, maar een op de praktijk gericht boek(je) dat boordevol nuttige tips, strategieën en werkvormen staat. lees verder

Betekenisvolle samenleving - Arno van Doorn

cover betekenisvolle samenleving.jpgdecember 2020 Recensent: Jaap de Bruijn

Journalist, tekstschrijver en docent Arno van Doorn stelde met “Betekenisvolle samenleving, een nieuwe filosofie voor het informatietijdperk” een filosofische schatkist samen voor het communicatievak. Systematisch beschrijft hij welke zienswijzen en paradigma’s in de loop der tijd belangrijk waren als het gaat om kennis en informatie. lees verder

Het monster met de gouden ogen - Machteld Kooij

cover- het monster met de gouden ogen.jpgdecember 2020 Recensent: Annemarie van Oorschot

Als je leest dat iemand achter het spreekgestoelte flauw valt van de stress, geeft dat toch een gevoel van opluchting. Het kan blijkbaar nog erger. Iedereen die in het openbaar moet spreken, krijgt er mee te kampen: podium- of cameravrees. lees verder

Reputatiemanagement voor iedereen - Frank Peters

Reputatiemanagement voor iedereen-cover.jpgdecember 2020 Recensent: Teunis van Hoffen

Zelden had ik zowel afschuw als bewondering voor de voorkant van een boek. Het kunstwerk van de geopende rode mond is schreeuwerig, maar symboliseert ook treffend hoe reputatie werkt. Er zijn monden die soms om aandacht schreeuwen , of je het nu wilt of niet. lees verder

Storylistening - Annet Scheringa en Simone Beemster

Afbeelding1.jpgdecember 2020 Recensent: Alwin van der Blom

Interne communicatie via verhalen. Iets oubolligs? Zeker niet! Dat bewijzen de auteurs van dit boek. ‘Storylistening’ biedt een praktisch handvat voor zowel top-down als bottom-up communicatie. Het geeft theorie over waarom je een verhaal in je communicatie moet verweven, wat een verhaal is en hoe deze opgehaald kan worden. lees verder

Liefdevol leiding geven, Omgaan met complexe situaties - Jacqueline Hospers

boekcover liefdevol leidinggeven.jpgoktober 2020 Recensent: Guido Rijnja

Bij lezing van dit boek vroeg ik me af of er iemand is, die aan leiderschap ontkomt. Op z’n beurt staan we allemaal wel eens voor de keuze hoe we omgaan met macht en bij spanningen het goede zoeken. lees verder

Overheidscommunicatie - Bert Pol en Chrstine Swankhuisen

Boekcover overheidscommunicatie.jpgoktober 2020 Recensent: Guido Rijnja

Waarom leiden angstaanjagende beelden zelden tot gewenst gedrag? Hoe komt het dat argumenten uit de eigen groep altijd meer gewicht in de schaal leggen? Kun je met groepen wel persoonlijk communiceren? lees verder

Maak van de lijn een punt - Erik Reijnders

108x155.jpgoktober 2020 Recensent: Peter van den Besselaar

Er gaat veel mis in organisaties bij het vertalen van strategie, missie en visie naar medewerkers. De auteur is kritisch over de rol van leidinggevenden en middenmanagement. Ze doen meestal maar wat, zegt hij. De denkmodellen over communicatie zijn verouderd en te simpel. Zelfs het maken van een intern communicatieplan suggereert maakbaarheid. Herken je dat, lees dan dit boek. lees verder

De empathische organisatie - Henk Noort

Empathie 2D FRONT.jpgjuli 2020 Recensent: Guido Rijnja

Het grootste gevaar bij investeren in empathie is dat het als een trucje wordt ervaren. lees verder

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.