Bijeenkomsten Archief

  1. Op 29-04-21:

    Werken aan diversiteit & inclusie: de rol van de communicatieprofessional

    Welke cruciale stappen kun jij nemen als communicatieprofessional?

    Steeds meer organisaties maken diversiteit en inclusie speerpunt van de strategie. Deels vanuit een moreel gevoelde verplichting. Maar vooral omdat men zich realiseert dat een diverse en inclusieve organisatie beter functioneert. Wanneer is er sprake van mooipraterij of een echt structureel streven naar diversiteit en inclusie?

    Huib Koeleman (Orange Otters Verandercommunicatie) en Marisca Kensenhuis (adviseur interne communicatie en verandering) nemen je mee langs de cruciale stappen. Je ontdekt welke rol jij als communicatieprofessionals hierin kunt spelen.

  2. Op 26-04-21:

    Omgevingscommunicatie: 9 tips die je (uit de shit) helpen

    Wie als communicatieprofessional werkt aan infrastructuur- of mobiliteitsprojecten voelt permanent de hete adem van de omgeving. Hoe ga je daar mee om in je organisatie? Krijg je als communicatieprofessional wel genoeg ruimte om dat goed te doen? En wat betekent strategie nog als het vooral op uitvoering aan komt? Bart Derison is managing partner van Connect, het Belgisch-Nederlandse communicatiebureau gespecialiseerd in omgevings- en mobiliteitsprojecten. Hij geeft je antwoorden in deze gratis Online Vakimpuls, een samenwerking met Kortom, de organisatie voor overheidscommunicatie in Vlaanderen. 

  3. Op 20-04-21:

    Polarisatie in beeld - Sander Dorst

    Data als startpunt voor het juiste gesprek

    Een netwerkanalyse is een mooi startpunt voor het voeren van het juiste gesprek, met de juiste mensen. Een netwerkanalyse vertelt je wie vast zit in zijn of haar eigen bubbel, of juist wie een verbindende rol inneemt. Het gesprek aangaan in een gepolariseerde discussie is ingewikkeld. Een goed beginpunt is dan het in kaart brengen van de discussie, bij uitersten en bij minder uitgesproken gesprekspartners.

    Sander Dorst (communicatieadviseur bij Orange Otters Verandercommunicatie) laat aan de hand van 2 casussen zien wat de kracht is van een goede netwerkanalyse en het belang van data. Je ontdekt hoe netwerkanalyses werken en waar je begint.

  4. Op 19-04-21:

    Clubhouse voor communicatieprofessionals - Young Logeion

    Hoe gebruik je Clubhouse in jouw communicatiestrategie?

    Clubhouse is de nieuwste hit in het sociale medialandschap. Om je wegwijs te maken met deze app organiseert Young Logeion een webinar voor young professionals met Sanne van Lent. Sanne is social media en pr specialist, gespecialiseerd in Clubhouse en werkzaam bij marketing-, content- en communicatiebureau LVB. Je ontdekt waarom Clubhouse relevant is voor communicatieprofessionals en hoe je de app kunt inzetten in je communicatiestrategie.

  5. Op 14-04-21:

    Wat hebben Marketing en Communicatie elkaar te bieden?

    Op 14 april 2021 organiseert Logeion een dialoog tussen Ronald Voorn en Betteke van Ruler over wat  Marketing en Communicatie aan elkaar kunnen hebben. De trends in beide vakgebieden laten zien dat ze zowel in theorie als in aanpak steeds meer overlap vertonen. Maar daarmee komen ze allebei op voor henzelf nog onbekende terreinen.

  6. Op 13-04-21:

    Het succesprogramma voor jouw online community

    Jij wilt toch ook een hechte en oprechte verbinding met je doelgroep? Een succesvolle (online) community is één van de manieren om dit werkelijkheid te laten worden. Maar het is wel een flinke uitdaging om een online community levendig te krijgen en vervolgens actief te houden. Wil je meer te weten komen over community management voor jouw (beginnende) community? Of ben je al een stap verder en heeft je community een nieuwe boost nodig? 

  7. Op 08-04-21:

    Het nieuwe concurreren

    Hoe branche-, beroeps- en belangenverenigingen werken aan brede welvaart

    In deze tijd, waarin het in de economie niet langer gaat om winst alleen, maar steeds meer om waarde voor iedereen, is het van belang dat sectoren samen werken aan een positieve reputatie van hun achterban en het vergroten van het gezamenlijke draagvlak bij stakeholders. Zo is het belang van branche-, beroeps- en belangenverenigingen door de coronacrisis enorm toegenomen.

    In deze Online Vakimpuls gaat Bart van Leeuwen (Nederlandse Vereniging van Banken) met Ede Steen en Paul Stamsnijder (beiden Reputatiegroep) in op hun recent verschenen publicatie ‘Het nieuwe concurreren’. Tijdens deze sessie komen de belangrijkste dilemma’s van branche-, beroeps- en belangenverenigingen aan de orde.

  8. Op 07-04-21:

    Online modereren kun je zelf - Jan-Jaap In der Maur

    Online vergaderingen, teammeetings, workshops, congressen: het is ons nieuwe normaal geworden. Wat ook normaal is geworden, is de bijbehorende ‘Zoom-vermoeidheid’. En dat kan voorkomen worden. De workshop gaat over online creativiteit en levert inspiratie om je virtuele event menselijk te maken.

  9. Op 01-04-21:

    Online tools voor succesvolle interactie - Roosmarijn Busch

    Welke tools zijn voor jou een must?

    Inmiddels zijn we het gewend: vergaderen, samenwerken, brainstorms en interne communicatie organiseren we grotendeels online. Wil jij verder kijken dan Zoom, Teams of WebEx? Zoek je mogelijkheden om jouw online bijeenkomsten net zo waardevol te maken als fysieke bijeenkomsten? Roosmarijn Busch (Senior communicatieadviseur en specialist online communicatie bij Orange Otters) helpt jou ontdekken welke interactieve online tools je gebruikt om online sessies een succes te maken. Onder begeleiding van het team van Orange Otters ga je in breakouts zelf aan de slag.

  10. Op 30-03-21:

    De psychologie van overtuigen - Pacelle van Goethem (wegens succes herhaald)

    Hoe werkt ons brein bij overtuigen? Hoe voorspel je succes in overtuigen?

    Rond overtuigen bestaan grofweg twee mythes. Populair is de gedachte dat overtuigingskracht voorbehouden is aan mensen met een magisch gen; je hebt het of je hebt het niet. Anderzijds leeft het idee dat overtuigen simpelweg een kwestie is van drukken op de goede knoppen. Tijd om de mythes op te blazen.

    Ontdek in deze zeer interactieve masterclass Pacelle van Goethem’s heldere denkkaders en methodes voor overtuigen en hoe je dit kunt gebruiken in communicatiestrategie en -advies. Onder leiding van Sandy Nijhuis van dagvoorzitter.nl gaan we samen met Pacelle van Goethem, Nederlands meest gevraagde spreker en autoriteit op het gebied van overtuigen, stem en invloed, gedragswetenschapper en overtuigexpert bij True Persuasion, op zoek naar praktische toepassingen.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.