Logo Zoeken
Seminar Zeist Online

IC-Eyeopeners XXL

donderdag 30 oktober 2014 van 09:00 uur tot 17:30 uur

Locatie

Achmea Congrescentrum
Kohnstammplein 1
3706 CA Zeist

Programma van IC-Eye Openers XXL

Op donderdag 30 oktober:
9:00 - 9:30 Ontvangst en registratie
9:30 - 9:45 Welkom Door Ward de Moor
9:45 - 10:10 Case Gemeente Utrecht: de buitenwereld binnenhalen met de ‘U-factor’ Door Erlijn Mulder
10:10 - 10:35 Case Achmea: Versnellen en vernieuwen Door Lonneke Aanraad
10:35 - 10:45 Korte pauze
10:45 - 11:45 Break-outs verandercommunicatie door de bril van…
  1. Break out Erik Reijnders Door Erik Reijnders
  2. Break out Guido Rijnja Door Guido Rijnja
  3. Break out Ilse van Ravenstein Door Ilse van Ravenstein
  4. Break out Monica Wigman Door Monica Wigman
11:45 - 12:25 Delen en verzamelen van de belangrijkste Eye Openers op het thema ‘de rol van de IC professional in verandercommunicatie’ Door Ward de Moor, Ilse van Ravenstein, Erik Reijnders, Guido Rijnja, Monica Wigman
12:25 - 12:30 Afsluiting ochtendprogramma
12:30 - 13:30 Lunch, inloop en registratie middagprogramma
13:30 - 14:50 Interne communicatie in de volle breedte
15:00 - 16:30 Keuzeprogramma
  1. De beslissers aan het woord. Hoe ervaren onze opdrachtgevers interne communicatie? Door Ilse van Ravenstein
  2. Workshop: Adviseren met impact Door Ellen van den Haak
  3. Workshop : Accountability Door Eric Smilde
  4. Workshop : De kracht van conversaties Door Mascha Weijers
  5. Deel jouw IC-uitdaging met vakgenoten
16:30 - 17:30 Afsluiting en netwerkborrel
  1. Van 9:45 tot 10:10

    Case Gemeente Utrecht: de buitenwereld binnenhalen met de ‘U-factor’

    Door Erlijn Mulder

    Gemeenten moeten moderniseren. Eén van de veranderingen die dat met zich meebrengt, is meer vraaggericht opereren vanuit netwerken die lokaal actief zijn of ontstaan. Overheidsparticipatie in plaats van burgerparticipatie. Dat vraagt om een andere opstelling van medewerkers. Bij de Gemeente Utrecht ook wel de ‘U-factor’ genoemd. Communicatiestrateeg Erlijn Mulder vertelt hoe zij managers en andere medewerkers binnen de gemeente met communicatie ondersteunt om deze omslag te maken.

  2. Van 10:10 tot 10:35

    Case Achmea: Versnellen en vernieuwen

    Door Lonneke Aanraad

    Versnellen & Vernieuwen: de uitdaging waar Achmea de komende jaren voor staat. Een verandering die veel vraagt van de organisatie, en dus van onze 17.000 medewerkers. Om medewerkers mee te nemen in de verandering is een veranderverhaal geschreven. Aan communicatie de uitdaging om dit veranderverhaal te laten leven en dichtbij de dagelijkse praktijk van medewerkers te brengen. Twee van de 'instrumenten' waar we op in zoomen: de rol van de leidinggevenden, en de inzet van ons nieuwe social collaboration platform Blink!

  3. Van 10:45 tot 11:45

    Break-outs verandercommunicatie door de bril van…

    We gaan uiteen in vier groepen. Je kunt kiezen uit één van de vier sessies.  Aan de hand van de twee cases delen vier experts uit het vak hun visies op de cases en hun ervaring met verandercommunicatie.

  4. Van 10:45 tot 11:45

    1. Break out Erik Reijnders

    Door Erik Reijnders

    In de loop van de jaren ontdekte Erik dat het in een complexe verandering niet zozeer gaat om het verspreiden van informatie. Het draait veel meer om het samen (leren) duiden wat er gaande is. In die interactie blijkt de informele communicatie dan een hoofdrol te spelen. De verandering blijkt dan niet meer dan een betekenisconstruct in de hoofden van spelers. Maar die betekenissen sturen wel de overtuigingen én het gedrag. Een goed verhaal, gecombineerd met gezamenlijke betekenisgeving blijken dan onmisbare ingrediënten van effectieve verandercommunicatie. Communicatieprofessionals kunnen met name de direct leidinggevenden helpen bij voor hen spannende communicatiemomenten en het versterken van hun communicatiekracht.

  5. Van 10:45 tot 11:45

    2. Break out Guido Rijnja

    Door Guido Rijnja

    Alles draait om aansluiten en perspectief bieden. Ben je in staat om de organisatie te helpen om aan te sluiten op bestaand gedrag, bestaande misverstanden en bestaande vertellingen? En wat kun je daaraan vervolgens toevoegen, zodat er weer of nieuw perspectief op de zaak ontstaat? Argumenten kunnen ook wel interessant zijn, zodra en zolang iemand daar naar op zoek is.

  6. Van 10:45 tot 11:45

    3. Break out Ilse van Ravenstein

    Door Ilse van Ravenstein

    Communicatie is integraal onderdeel van een veranderaanpak. Een apart communicatieplan of aparte paragraaf werkt niet. Wat is er dan belangrijk. Dat je er als communicatie adviseur op let dat de feitelijke- én gedragsverandering hand in hand gaan. En dat er aandacht is voor het feit dat mensen willen, kunnen én mogen veranderen. Vervolgens maakt de communicatie adviseur in nauwe samenwerking met anderen keuzes in wie een rol spelen in dat willen, kunnen en mogen en om hen gericht toerusten die rol te vervullen (een samenhangend verhaal, een gesprekshulp of andere gerichte materialen). Als onderdeel van een totaal aanpak dus met interventies op andere gebieden zoals processen, systemen en organisatiestructuur.

  7. Van 10:45 tot 11:45

    4. Break out Monica Wigman

    Door Monica Wigman

    Alles begint met een goede analyse: wat is het veranderverhaal, wat is het voor soort verandering en welke communicatie past daarbij? Die analyse is een gezamenlijke opgave. De beoogde verandering vindt niet plaats door over de verandering te communiceren, maar door te communiceren om te veranderen. In de dialoog ontstaat de beweging. En draagvlak kun je niet regelen, dat moet je verdienen.

  8. Van 11:45 tot 12:25

    Delen en verzamelen van de belangrijkste Eye Openers op het thema ‘de rol van de IC professional in verandercommunicatie’

    Door Ward de Moor, Ilse van Ravenstein, Erik Reijnders, Guido Rijnja, Monica Wigman

    Plenair delen van diverse manieren om de cases te bekijken, theorie en gekozen praktijk. We verzamelen de belangrijkste Eyeopeners op het thema ‘de rol van de IC professional in verandercommunicatie’.

  9. Van 13:30 tot 14:50

    Interne communicatie in de volle breedte

    De middag start met een afwisselend en inspirerend programma met verschillende sprekers. Zij nemen ons mee in de ontwikkeling van het vak in de afgelopen twintig jaar, kijken vooruit en lichten
    recente onderzoeken toe. Interne communicatie in de volle breedte.

  10. Van 15:00 tot 16:30

    Keuzeprogramma

    Er is ruimte om inspiratie op te doen, om actief aan de slag te gaan bij een workshop en om te sparren met collega professionals. Maak een keuze uit één van de vijf onderstaande opties.

  11. Van 15:00 tot 16:30

    1. De beslissers aan het woord. Hoe ervaren onze opdrachtgevers interne communicatie?

    Door Ilse van Ravenstein

    Involve nodigt drie grote opdrachtgevers uit voor deze speciale editie van IC-Eye Openers. Zij vertellen over het advies dat ze kregen, wat ze ermee hebben gedaan en hoe ze zelf naar interne communicatie kijken. Luister naar drie interessante cases en leer van deze ervaringsdeskundigen.

    - Erik Gies is International Human Resource Manager bij Kramp. Kramp is één van de grootste technische groothandels van Europa. Als totaalleverancier van onderdelen, technische services en business solutions zijn ze strategisch partner voor bedrijven in de landbouw, tuin- & parkbranche, het grondverzet en de OEM. Erik vertelt over de communicatie rondom de organisatiestrategie en de kernwaarden.

    - Lieve Deconinck, Programmamanagement ‘Het Huis van Werkvermogen’. Janssen Pharmaceuticals, onderdeel van Johnson & Johnson, levert medicijnen voor de gehele gezondheidszorg. Het hoofdkantoor is gevestigd in Beers in België. De case vertelt over het programma “Het Huis van Werkvermogen’, een programma waarin de nadruk ligt op gedragsverandering

     - Jacob Fontijne is Executive Vice President bij DNV GL. Sinds 2013 zijn DNV en GL gefuseerd tot DNV GL. Ze opereren wereldwijd op het gebied van ship and offshore classification,  technisch advies voor de olie en gasindustrie en duurzaamheid van energie. De case gaat over het inrichten van de nieuwe communicatiestructuur voor DNV GL.

  12. Van 15:00 tot 16:30

    2. Workshop: Adviseren met impact

    Door Ellen van den Haak

    We willen het allemaal als adviseurs: impact! Voor ons betekent impact: hoe kun je jouw advies en je wijze van adviseren zo laten aansluiten bij de drijfveren van de ander, dat jullie op basis van een vertrouwensvolle relatie samen een volgende stap kunnen zetten? Involve deed daarnaar onderzoek in 2013 onder 60 communicatieadviseurs èn opdrachtgevers. Puttend uit hun wijsheid, kennis en ervaring storten we ons in de workshop op de vraag: Hoe zit het nu met impactvolle adviseurs? Wie zijn ze? Wat kunnen ze? Wat weten ze?

  13. Van 15:00 tot 16:30

    3. Workshop : Accountability

    Door Eric Smilde

    Een belangrijke vraag uit het IC-vak: Hoe bewijs je het rendement van interne communicatie? In deze workshop laten we je zien hoe je keuzes voor interne communicatie onderbouwt, de bijdrage ervan aan de organisatiedoelen bewijst en daar vervolgens verantwoording over aflegt. En hoe ga je zelf aan de slag om verantwoording te geven, verantwoordelijkheid te nemen en het rendement van interne communicatie inzichtelijk te maken?  Soms door zelf te meten, soms door het slim combineren van gegevens uit de organisatie. Je krijgt praktische handvatten en onderzoek vormen aangereikt om zelf aan de slag te gaan.

  14. Van 15:00 tot 16:30

    4. Workshop : De kracht van conversaties

    Door Mascha Weijers

    Elke conversatie biedt een kans om waardevolle aanvullingen te doen en invloed te hebben op de snelheid waarmee de organisatie zich kan aanpassen aan veranderende omstandigheden en doelen. Veel werkgesprekken zijn echter betekenisloos of (nog erger) destructief. In plaats van nieuwe inzichten te delen en relaties te versterken, vernietigen ze vertrouwen, sturen ze mensen in de verkeerde richting en verspillen ze grote hoeveelheden tijd. In deze workshop leer je waar je alert op moet zijn en hoe je je opdrachtgevers kunt helpen bij het voeren van effectievere gesprekken.

  15. Van 15:00 tot 16:30

    5. Deel jouw IC-uitdaging met vakgenoten

    Laat jouw case bekijken door de ogen van vakgenoten. Onder leiding van een gespreksleider bekijk je diverse cases en wellicht ook nieuwe opdrachten en bespreekt die met collega professionals. Heb jij een interessante case die je graag wilt inbrengen? Je bent van harte welkom.

Kostenoverzicht:
Leden: 65,00 per dagdeel
Niet-leden: € 120,00 per dagdeel
Logeion Young Professionals: € 32,50 per dagdeel

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 22 oktober 2014.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.