Logo Zoeken
Online

Science meets practice: overtuigend communiceren, hoe doen we dat?

dinsdag 20 mei 2014 van 13:30 uur tot 17:45 uur

Locatie

Radboud Universiteit Nijmegen - Gymnasion
Heyendaalseweg 141
6525 AJ Nijmegen

Over de sprekers

  1. Enny Das

    Enny Das

    Enny Das is hoogleraar Communicatie en Beïnvloeding aan de afdeling Communicatie- en Informatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij richt zich in haar onderzoek met name op de psychologische weerstand die mensen ervaren bij het aannemen van risico-informatie en op strategieën die effectieve gezondheidsvoorlichting bevorderen, bijvoorbeeld in de campagne voor HPV vaccinaties onder Nederlandse tienermeisjes en in stoppen-met-roken campagnes. Das geeft cursussen over onder meer overtuigend taalgebruik in nieuwe media en begeleidt scriptie- en promotieonderzoeken over communicatie bij weerstand, online patiëntenfora en gezondheidscommunicatie in de media. Haar werk is internationaal verschenen in zowel communicatietijdschriften als sociaalpsychologische publicaties. Das heeft een eigen praktijk voor therapie en coaching op het gebied van zelfpresentatie en communicatie.
  2. Hans Hoeken

    Hans Hoeken

    Hans Hoeken is hoogleraar Persuasieve Communicatie aan de afdeling Communicatie- en Informatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. In zijn onderzoek staat de vraag centraal hoe communicatie kan bepalen wat mensen waar of goed vinden en welk gedrag ze vertonen. Hoeken bestudeert vooral de impact van argumentkwaliteit, verbale en visuele stijlfiguren en verhalen in het overtuigingsproces bij reclame en gezondheidscommunicatie. Hij geeft onderwijs en begeleidt scriptie- en promotieonderzoeken op het gebied van communicatie, gedrag en beïnvloeding. Momenteel werkt Hoeken aan een door NWO gefinancierd onderzoek naar de rol van storytelling bij het aanzetten tot gezonder eetgedrag door vrachtwagenchauffeurs. Zijn werk verschijnt in internationale tijdschriften en hij is onder andere mede-auteur van het boek “Overtuigende teksten: onderzoek en ontwerp” (2012, Coutinho).
  3. Marinel Gerritsen

    Marinel Gerritsen

    Marinel Gerritsen is hoogleraar Interculturele Bedrijfscommunicatie aan de afdeling Communicatie- en Informatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar onderzoek richt zich op de invloed van cultuurverschillen op de interne en externe communicatie van multinationals. Ook doet zij onderzoek naar de interface tussen Engels als internationale taal en lokale talen binnen het international bedrijfsleven. Gerritsen geeft onderwijs in Interculturele Communicatie en Intercultureel Management, begeleidt scriptie- en promotieonderzoeken op deze gebieden en over het gebruik van Engels als internationale taal. Zij heeft voor overheden en multinationals gewerkt in Nederland, Frankrijk, Italië en Duitsland. Haar werk is verschenen in een groot aantal (inter)nationale boeken, tijdschriften en lezingen. Samen met Marie-Thérèse Claes is zij de auteur van “Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief” (2013, Coutinho).
  4. Wyke Stommel

    Wyke Stommel

    Wyke Stommel is universitair docent Taalbeheersing van het Nederlands aan de afdelingen Nederlands en Communicatie- en Informatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar onderzoek richt zich op interactief gedrag binnen een institutionele online context. Zo bestudeerde Stommel verschillende vormen van online hulpverlening en communicatie op lotgenotenfora. Door middel van discoursanalyses en gespreksanalyses biedt zij inzicht in de manier waarop gesprekspartners verzoeken, adviezen of klachten formuleren. Stommel geeft cursussen en begeleidt onderzoek over nieuwe media, taal en communicatie, genreanalyse en journalistiek. Binnen het kader van het NWO-programma ‘Begrijpelijk Taal’ vergelijkt zij de effectiviteit van communicatie via chat en telefoon bij de alcohol- en drugslijn van het Trimbos Instituut. Het werk van Stommel is gepubliceerd in internationale tijdschriften over discourse en (gezondheids)communicatie.

Kostenoverzicht:
Leden: 37,50
Logeion Young Professionals: 18,75
Niet-leden: € 65,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 12 mei 2014.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.