Logo Zoeken
Online

Design thinking & corporate communicatie

maandag 1 april 2019 van 14:00 uur tot 17:15 uur

Locatie

Erasmus Universiteit Rotterdam
Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA Rotterdam
shutterstock_1293398059.jpg

Design thinking is hip and happening: design thinking in één dag, design bootcamp, design masterclass - you name it. Design thinking heeft ogenschijnlijk de belofte in zich om de problemen in onze VUCA (VolatileUncertain, Complex, Ambiguous) wereld te lijf te kunnen. Maar wat is design denken nu eigenlijk? Hoe werkt het? Wat zijn de kansen en beperkingen? Is het gewoon een andere naam voor een creatieve sessie of is het meer dan dat? In deze bijeenkomst laten communicatiebureau HollandSpoor, de TU Delft, de Erasmus Universiteit en Fontys Hogescholen gezamenlijk de reikwijdte van het ontwerpend denken zien voor corporate communicatie.     

Dit CommunicatieCollege is een bijzonder initiatief van vier organisaties die hun krachten en expertise hebben gebundeld: TU Delft, Erasmus Universiteit Rotterdam, HollandSpoor en het Centrum Strategische Communicatie.

Design thinking is hip and happening: design thinking in één dag, design bootcamp, design masterclass - you name it. Design thinking heeft ogenschijnlijk de belofte in zich om de problemen in onze VUCA-wereld (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous) te lijf te kunnen. Maar wat is design denken nu eigenlijk? Hoe werkt het? Wat zijn de kansen en beperkingen? Is het gewoon een andere naam voor een creatieve sessie of is het meer dan dat? In deze bijeenkomst laten communicatiebureau HollandSpoor, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam gezamenlijk de reikwijdte van het ontwerpend denken zien voor corporate communicatie.

Maarten van der Sanden (TU Delft), Michel Kok (HollandSpoor) en Joep Cornelissen (Erasmus Universiteit Rotterdam) nemen je mee naar de theorie en praktijk van ontwerpen. Gezamenlijk gaan zij in op de vraag: welke rol kan design thinking spelen in de strategische corporate communicatiepraktijk van alledag? En wat vraagt dit vervolgens van het leiderschap en van de professional?

In het college besteden zij aandacht aan de basis van ontwerpen als proces, de methode en enkele tools. Design thinking is hearts on, minds on en hands on. Zij laten zien wat wolken, het ademhalingssysteem van vissen en Pier & Oceaan van Mondriaan te maken hebben met corporate communicatie en leiderschap.

Wat ervaar jij als je een communicatiestrategie moet opstellen? Durf je het aan om alle registers van je kennis en ervaring open en in te zetten? Vind je het niet erg om in het duister te tasten en vind je het interessant en spannend om te zoeken? Kun je itereren en afscheid nemen van ideeën? Durf je een besluit te nemen? Probeer je muziek, kunst, plakken en knippen, vouwen, kleuren, om je nieuwe strategie handen en voeten te geven? Denk je vaak, ‘oh verrek, dat is het!’. Ja? Dan biedt dit college je veel inspiratie om ontwerpdenken te gaan toepassen bij het maken van jouw (corporate) communicatiestrategie.

Over de sprekers

LOGNW_Joep Cornelissen.jpg

Joep Cornelissen

Joep Cornelissen is Professor Corporate Communicatie en Management aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University. Joep doet onderzoek naar de rol van corporate en managementcommunicatie in de context van innovatie, ondernemerschap en verandering, en sociale evaluaties van de legitimiteit en reputatie van bedrijven en organisaties. Daarnaast is Joep ook academisch directeur van de deeltijd executive Master of Science programma in Corporate Communicatie. Een programma specifiek ontwikkeld voor professionals die de ambitie hebben om de volgende stap in hun carrière te maken. Joep heeft veel artikelen en boeken geschreven, waaronder het internationaal toonaangevende communicatieboek ‘Corporate Communication: A Guide to Theory and Practice' (Sage Publications).
Maarten van der Sanden.JPG

Maarten van der Sanden

Maarten van der Sanden is universitair hoofddocent Communication Design for Innovation aan de TU Delft. Hij heeft een master in biologie en is gepromoveerd in sociale geneeskunde. Tijdens zijn werk als hoofd wetenschapscommunicatie van de TU Delft realiseerde hij zich dat er een groot gat bestaat tussen theorie en praktijk van wetenschapscommunicatie. Door middel van ontwerpen probeert hij nu theorie en praktijk dichter bij elkaar te brengen in zijn onderwijs en onderzoek. Hij richt zich op het verfrissen van de broodnodige interactie tussen mensen in innovatieprocessen. Maarten is een inter- & transdisciplinaire denker die graag natuur- en sociale wetenschap, kunst, literatuur en muziek met elkaar verbindt.
michel kok.jpg

Michel Kok

Michel Kok is partner en medeoprichter van het Rotterdamse communicatiebureau HollandSpoor. Ook is hij docent corporate communicatie aan de TU Delft. Hij beweegt zich het liefst ergens tussen organisatie en communicatie; rondde onlangs zijn MBA aan Nyenrode af en is vooral op zoek naar de snijvlakken waar vakgebieden en mensen elkaar raken omdat daar de nieuwe inzichten en beste ideeën ontstaan.

Erasmus Universiteit Rotterdam

Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA ROTTERDAM
Bekijk op Google Maps

Het Erasmus Expo- en Congrescentrum bevindt zich op campus Woudestein van Erasmus Universiteit Rotterdam.
De Forumzaal bevindt zich op de derde verdieping van de Van der Goot building.

Campus Woudestein ligt aan de Burgemeester Oudlaan 50 in Rotterdam. De campus is gemakkelijk bereikbaar per auto of met het openbaar vervoer.

Openbaar vervoer
Vanaf station Rotterdam Centraal
Tram 7 richting Woudestein, uitstappen bij halte Erasmus Universiteit.
Tram 21 of 24 richting De Esch. Uitstappen bij halte Woudestein.
Metro richting Slinge. Overstappen op station Beurs richting Binnenhof, Nesselande of de Terp. Uitstappen op station Kralingse Zoom. Dit metrostration ligt op circa 10 minuten loopafstand van de campus.

Vanaf station Rotterdam Alexander
Metro richting Schiedam Centrum of De Akkers. Uitstappen op station Kralingse Zoom. Dit metrostration ligt op circa 10 minuten loopafstand van de campus.

Parkeren
Klik hier voor meer informatie.


Prijzen

Niet-Leden
€ 130,00

Voor deze bijeenkomst is de Logeion-waardebon geldig.

Kostenoverzicht
:
Leden:  65,00
Young Logeion: € 32,50
Niet-leden: € 130,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 24 maart 2019.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.