Logo Zoeken
Seminar Amersfoort Online

IC Eyeopeners - Differentiatie in interne communicatie: moet het omdat het kan?

donderdag 22 november 2018 van 13:30 uur tot 18:00 uur

Locatie

MediaMyne
Maanlander 41
3824 MN Amersfoort

Programma van IC Eyeopeners

Op donderdag 22 november:
13:30 - 14:00 Inloop en registratie
14:00 - 14:05 Opening door de Vakgroep Interne Communicatie
14:05 - 14:15 Korte introductie door MediaMyne
14:15 - 14:35 Adoptie van interne sociale media: ga waar medewerkers elkaar treffen Door Peter Haan
14:35 - 14:55 Over alle generaties heen: alignment is de sleutel Door Bea Aarnoutse
15:00 - 15:45 Eyeopeners ronde 1
  Happy employees = happy customers = meer ‘business value’ EN Verdiepingssessie Door Bea Aarnoutse
  Omarm de online activiteit van je collega's: onderzoek generaties en het effect van externe sociale media intern Door Rob Speekenbrink
  Wat zegt je geboortejaar nu echt over je gedrag en behoeftes? Door Eveline Berende
  Technologie: het kan, maar moet het ook? Datagedreven communicatie: zo buiten, zo binnen? Door Camiel van Asch
  Verdiepingssessie op 'Data en interne communicatie: ga waar medewerkers elkaar treffen!' Door Peter Haan
15:45 - 16:00 Pauze
16:00 - 16:45 Eyeopeners ronde 2
16:45 - 17:15 Plenaire terugkoppeling: belangrijkste Eyeopeners uit de vijf deelbijeenkomsten
17:15 - 18:00 Borrel en netwerken
  1. Van 15:00 tot 15:45

    Happy employees = happy customers = meer ‘business value’ EN Verdiepingssessie

    Door Bea Aarnoutse

    Happy employees = happy customers = meer ‘business value’
    Iedere organisatie ambieert een ‘aligned workforce’: medewerkers die zich thuis voelen, elke dag het beste van zichzelf geven en gedreven bijdragen aan de ambities van de organisatie. De medewerker heeft een sleutelpositie gekregen voor klanttevredenheid en op lange termijn de reputatie van de organisatie. Het levert dus veel op als organisaties niet alleen kijken naar wat de klant/burger wil, maar ook weten en werken aan wat medewerkers willen. Dat besef dringt steeds meer door. Maar hoe pak je dat aan? Meer aandacht voor de employee journey, de reis van de medewerker, biedt uitkomst. Marketeers zijn al jaren bezig met het in kaart brengen van de customer journey. Op basis van de analyse van de klantreis worden strakke keuzes gemaakt, bijvoorbeeld ten aanzien van waardenproposities. De ontdekkingen die communicatie- en HR-professionals kunnen doen als we de employee journey in kaart brengen, zijn minstens zo waardevol. Redeneren vanuit deze journey levert veel nieuwe inzichten op.

    Verdiepingssessie
    In deze inspiratie-sessie neemt Bea Aarnoutse (managing director van PROOF) ons mee langs de route voor het creëren van alignment. In de inspiratie-sessie komen veel cases aan bod van andere organisaties en staat zij stil bij belangrijke momenten van de employee journey: van de werving tot het selectieproces, van onboarding tot zorgdragen dat medewerkers begrijpen waar de organisatie voor staat en voor gaat. Tot het moment waarop iemand afscheid neemt.

  2. Van 15:00 tot 15:45

    Omarm de online activiteit van je collega's: onderzoek generaties en het effect van externe sociale media intern

    Door Rob Speekenbrink

    Extern social-mediagebruik van je collega's controleren? Natuurlijk niet! Het online delen van je eigen verhaal, je eigen passie, je eigen kennis en visie is heel krachtig. Maar het werkt niet als het 'moet van de baas', op een platform en op een manier die door de afdeling communicatie is voorgeschreven. De online activiteiten van je collega's kunnen bijdragen aan de communicatiedoelstellingen van jouw organisatie als je daar op de juiste manier mee omgaat. Het activeren, motiveren en faciliteren van je collega's vraagt een investering en een andere rol van de communicatieadviseur.

    In deze praktische sessie gaan we uit van de kracht van persoonlijke online communicatie en verkennen we de grenzen tussen interne en externe content, tussen het opstellen van kaders en het durven loslaten, tussen de doelstellingen van de organisatie en die van haar medewerkers.

  3. Van 15:00 tot 15:45

    Wat zegt je geboortejaar nu echt over je gedrag en behoeftes?

    Door Eveline Berende

    Een verdeling maken naar generaties voor verschillende communicatie boodschappen of stijlen is een mogelijkheid. Maar is het de beste onderverdeling binnen jouw organisatie? Misschien is er wel een compleet andere factor waar jouw medewerkers zich in laten onderverdelen. Met behulp van het Human Capital Dashboard van Preventned gaan we dit achterhalen. Met een goed gevuld dashboard kunnen we bijvoorbeeld zien hoe verschillende generaties kijken naar:
    -        de ervaren werkdruk
    -        de mate van bevlogenheid
    -        BRAVO-thema’s (bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning)
    -        het eigen geluk

    En wat wij met name belangrijk vinden: welke medewerkers geven een signaal af dat er iets moet veranderen, binnen het werk of de privésfeer? En wat is het effect daarvan op hun werkvermogen? En niet te vergeten op hun mate van geluk? Zijn de grootste verschillen inderdaad zichtbaar tussen de generaties? Of ligt dit meer aan de soort functie? Of aan de leefstijl die mensen er op nahouden? Of is er een compleet andere factor waar we op kunnen focussen?

  4. Van 15:00 tot 15:45

    Technologie: het kan, maar moet het ook? Datagedreven communicatie: zo buiten, zo binnen?

    Door Camiel van Asch

    Camiel van Asch neemt je graag mee in de wereld van datagedreven communicatie. Waarbij de externe-communicatievariant ons allemaal wel bekend in de oren klinkt. We ervaren het immers iedere dag als consument wanneer talloze prikkels via sociale media of onze favoriete (online) retailer op gepersonaliseerde wijze op ons afgevuurd worden. Maar hoe is het gesteld met datagedreven interne communicatie? Welke prikkels vuur jij vanuit je rol als communicatieprofessional af op je collega’s, al dan niet op interactieve wijze? Hoe maak jij ze zo nog meer ambassadeur maken van het bedrijf waar ze werken? Wat is dat eigenlijk? Wat zijn de voorwaarden voor succes? Wat is er allemaal mogelijk? En moeten we het wel willen?

  5. Van 15:00 tot 15:45

    Verdiepingssessie op 'Data en interne communicatie: ga waar medewerkers elkaar treffen!'

    Door Peter Haan

    Peter gaat in op het gebruik van data voor interne communicatie: wat weet je van je mensen? En hoe helpt dat om ze gerichter te benaderen? Zijn stelling: goed gebruik van die data gaat niet om het segmenteren van je doelgroep en ‘precies op maat maken’ van je boodschap. Het draait om de vraag ‘waar zitten ze?’ (Waar communiceren mensen toch al met elkaar? Welk platform, app, of welk koffieapparaat bezoeken zij daadwerkelijk dagelijks? Waar halen mensen hun informatie?).

Prijzen

Niet-Leden
€ 150,00

Kostenoverzicht:
Leden:  75,00
Young Logeion: € 37,50
Niet-leden: € 150,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 14 november 2018.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.