Logo Zoeken
Vakimpuls Amersfoort Online

Persoonlijke gezondheidsomgevingen en patiëntenportalen

maandag 12 november 2018 van 13:30 uur tot 18:00 uur

Locatie

Meet & Discover Amersfoort
Stadsring 2
3811 HR Amersfoort
Netwerk-Zorg_705x220.jpg

Over twee jaar moeten patiënten via een zelf gekozen persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) hun medische gegevens kunnen raadplegen van zorginstellingen waar ze klant zijn. Dus ook van jouw ziekenhuis, GGZ-instelling, revalidatiecentrum, instelling voor gehandicaptenzorg en elke andere zorginstelling. Hoe bereid jij jezelf, jouw afdeling of je organisatie voor op het PGO?

Over twee jaar moeten patiënten (Patiënten / cliënten / bewoners van zorginstellingen voor langdurige zorg) via een zelf gekozen persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) hun medische gegevens kunnen raadplegen van zorginstellingen waar ze klant zijn. Dus ook van jouw ziekenhuis, GGZ-instelling, revalidatiecentrum, instelling voor gehandicaptenzorg en elke andere zorginstelling. Hoe bereid jij jezelf, jouw afdeling of je organisatie voor op het PGO?

Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) is een digitaal hulpmiddel, zoals een app, dat levenslang te gebruiken is. Patiënten krijgen hiermee toegang tot hun eigen gezondheidsgegevens en zij kunnen deze verzamelen, beheren en delen. Hiermee moeten zij grip kunnen houden op hun gezondheidsdata, van behandeling tot labuitslagen, medicatie en allergieën. Deze informatie moet via beveiligde verbindingen vanuit zorginstellingen beschikbaar worden gesteld. Welk belang hebben zorginstellingen hierbij? Hoe kun je rekening houden met de toekomst van PGO’s bij de inrichting of doorontwikkeling van een patiëntenportaal? Hierover gaan we met o.a. Boudewijn Dominicus (MedMij), Sacha Margés (senior communicatieadviseur bij Zorginstituut Nederland) en Elisabeth van Schaïk (ervaringsdeskundige uit het patiënt expertise team van IKONE) in gesprek.

Wat betekent dit voor jou als communicatieprofessional?
In deze Vakimpuls staan twee vragen centraal:

  • Hoe zorgen we dat de PGO’s en patiëntenportalen zo toegankelijk mogelijk zijn? Ze moeten gebruiksvriendelijk zijn en de patiënt werkelijk helpen bij zelfmanagement.
  • Hoe activeer jij als communicatieprofessional zorgverleners en patiënten om het patiëntenportaal en PGO te gebruiken? Zorgverleners kunnen deze inzetten om het consult efficiënter te laten verlopen. Als patiënten zich voorbereiden op het consult, gericht informatie krijgen, hun vragen opschrijven of van tevoren vragenlijsten invullen, dan kan dit het gesprek ondersteunen.

Er staat veel op stapel met de invoering van de PGO’s en patiëntenportalen. Onze beroepsgroep kan hierin een duidelijk verbindende en aanjagende rol spelen. Pak je kans en zorg dat je er bij bent!

Over de sprekers

Boudewijn-Dominicus_200x200.jpg

Boudewijn Dominicus

Boudewijn Dominicus is strategisch adviseur Communicatie en Implementatie bij MedMij. Boudewijn is interim manager en consultant op het gebied van Marketing, Communicatie en Digitalisering. Zo werkt hij onder andere ook voor de Nationale Hypotheek Garantie. Daarvoor was hij 5 jaar verantwoordelijk voor de communicatie van de Belastingdienst. MedMij vroeg zijn hulp vanwege zijn kennis en ervaring op gebied van landelijke communicatie voor alle Nederlanders. Boudewijn zet zich graag in voor programma’s of organisaties die relevantie hebben voor de samenleving. MedMij en het delen van gegevens met de patiënt raakt hem omdat hij in zijn directe omgeving genoeg mensen heeft die om deze informatiedeling schreeuwen.
Elisabeth-van-Schaik.jpg

Elisabeth van Schaïk

Elisabeth van Schaïk werkt voor stichting IKONE. IKONE wil de kwaliteit van zorg verbeteren door samenwerking tussen patiënten en de gezondheidszorg te bevorderen. Elisabeth geeft als lid van het Patiënt Expertise Team van IKONE regelmatig lezingen en biedt ondersteuning tijdens diverse workshops als ervaringsdeskundige op het gebied van zelfmanagement, eigen regie en digitale zorg. Elisabeth is meerdere malen getransplanteerd. Haar doel is een gelijkwaardige relatie tussen arts en patiënt op basis van wederzijds vertrouwen en respect.
SachaMargés 100dpi.jpg

Sacha Margés

Sacha Margés is strategisch (communicatie)adviseur. Haar specialiteit is complexe maatschappelijk thema's begrijpelijk en toegankelijk te maken en het ontwikkelen van partnerships. Zij werkte onder meer voor de Nationale DenkTank, Zorginstituut Nederland, Atria en de Sociale Verzekeringsbank.

Meet & Discover Amersfoort

Stadsring 2
3811 HR AMERSFOORT
Bekijk op Google Maps

Meet & Discover is een centraal gelegen locatie in Amersfoort. De 7 vergaderzalen zijn geen traditionele ruimtes, maar ademen creativiteit en zorgen met de inrichting en aankleding voor een gemoedelijke sfeer waarin out of the box denken als vanzelf ontstaat.

Openbaar vervoer
Meet & Discover Stadsring ligt centraal in Amersfoort en is te voet te bereiken vanaf Station Amersfoort Centraal (8 min). Je kunt ook een bus nemen. De bussen met de nummers 1, X2, X4, 3, 7, 76 en 103 stoppen allemaal vrijwel voor de deur bij Halte Stadhuis.

Parkeren
Schuin tegenover Meet & Discover is parkeergarage Stadhuis en naast het gebouw de parkeergarage van QPark. Hier kun je je auto tegen betaling parkeren (dagkaart parkeergarage Stadhuis kost 9,50 euro).

Prijzen

Niet-Leden
€ 85,00

Kostenoverzicht:
Leden:  42,50
Young Logeion: € 21,25
 
Niet-leden: € 85,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 4 november 2018.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.