Logo Zoeken
Online

Organisatie van de communicatie - Ron van der Jagt

donderdag 1 december 2016 van 14:30 uur tot 17:45 uur

Locatie

Landgoed de Horst
De Horst 1
3971 KR Driebergen-Rijsenburg
Excellence_landscape.jpg

We leven en werken in een tijd waarin iedereen in de organisatie communiceert, ook met de rest van de wereld. Het wordt steeds duidelijker dat communicatie al lang niet meer het exclusieve domein is van de afdeling Communicatie. Dat maakt het vraagstuk van de rol en meerwaarde van deze functie in een communicatieve organisatie actueler dan ooit. Bovendien is ‘meer met minder’ overal het leidende thema voor stafafdelingen van bedrijven en instellingen. Bezuinigingen en reorganisaties zijn aan de orde van de dag. Eén ding is duidelijk. De afdeling Communicatie zal zélf het initiatief moeten nemen om zich voortdurend te blijven vernieuwen en verbeteren, anders besluiten anderen dat het tijd is voor verandering. Wakkere professionals laten het natuurlijk niet zover komen!

We leven en werken in een tijd waarin iedereen in de organisatie communiceert, ook met de rest van de wereld. Het wordt steeds duidelijker dat communicatie al lang niet meer het exclusieve domein is van de afdeling Communicatie. Dat maakt het vraagstuk van de rol en meerwaarde van deze functie in een communicatieve organisatie actueler dan ooit. Bovendien is ‘meer met minder’ overal het leidende thema voor stafafdelingen van bedrijven en instellingen. Bezuinigingen en reorganisaties zijn aan de orde van de dag. Eén ding is duidelijk. De afdeling Communicatie zal zélf het initiatief moeten nemen om zich voortdurend te blijven vernieuwen en verbeteren, anders besluiten anderen dat het tijd is voor verandering. Wakkere professionals laten het natuurlijk niet zover komen!

Centrale vragen bij de organisatie en (her)inrichting van de communicatie zijn onder andere: Hoe maken we de afdeling klaar voor de toekomst? Hoe kunnen we communicatie optimaal laten aansluiten bij de agenda van de top? Wat zijn onmisbare kerntaken van de afdeling en wat kunnen we beter elders onderbrengen of uitbesteden? Wat zijn beproefde modellen en wat zijn actuele trends voor de inrichting van de communicatiefunctie? Is het onderscheid tussen interne en externe communicatie nog wel van deze tijd en wat zijn de alternatieven? Welke lessen kunnen we leren van de beste afdelingen communicatie in andere organisaties?

De meest gestelde vraag door de top van de organisatie is in dit verband: "Onze afdeling Communicatie lijkt een ‘ballenbak aan dingetjes’. Hoe bouwen we een communicatiefunctie die echt het verschil weet te maken? Hoe creëren we een sterke afdeling met meer focus, meer relevantie en meer impact?” In een prikkelend college deelt Ron van der Jagt, partner bij de Reputatiegroep, zijn input, ideeën en ervaringen bij genoemde vragen. Van der Jagt laat beproefde modellen zien, bespreekt onderzoeksresultaten en voorbeelden, signaleert trends en deelt ervaringen, observaties en tips waar jij je voordeel mee kunt doen. Aansluitend volgt een dialoog onder leiding van Jeroen Hellenberg, directeur communicatie bij Ordina NV.



Het kennisseizoen 2016-2017 is een jubileumjaar! Als de op één na oudste beroepsorganisatie in dit vak ter wereld, laten we dit niet ongemerkt voorbijgaan. Het communicatiecollege van Ron van der Jagt is de eerste activiteit waarmee we komende tijd het jubileum markeren. Wieneke Buurman, voorzitter van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, zal voorafgaand aan dit college kort stilstaan bij dit feestelijke moment.

Over de sprekers

Jeroen Hellenberg.jpg

Jeroen Hellenberg

Jeroen Hellenberg is directeur Corporate Communications & Corporate Marketing bij Ordina. Eerder was Hellenberg directeur Corporate Communicatie bij de Nederlandse Spoorwegen.
Ron van der Jagt 2014 - portret 1 kleiner.jpg

Ron van der Jagt

Ron van der Jagt is als bestuursadviseur verbonden aan adviesbureau Berenschot. Hij helpt opdrachtgevers bij vraagstukken op het snijvlak van strategie en communicatie. Hij geldt als expert op het gebied van positionering, reputatie, corporate communicatiebeleid en strategische communicatie bij complexe issues. Een bijzonder specialisme is de organisatie van de communicatie, inclusief de (her)inrichting en professionalisering van communicatieafdelingen. Van der Jagt was eerder onder andere partner bij adviesbureau Boer & Croon, waar hij voorzitter was van de adviesgroep Reputatie & Communicatie. Hij is auteur en co-auteur van talloze artikelen en verschillende boeken, waaronder ‘Corporate Reputatiemanagement’ (Kluwer). Zijn onderzoek 'Executives on Reputation' werd door de Erasmus Universiteit bekroond met de Shell Excellence Award. Naast zijn werk is Van der Jagt maatschappelijk actief, als bestuurder en toezichthouder. Momenteel is hij onder andere lid Raad van Commissarissen bij KWH, het kwaliteitsinstituut voor de woningcorporatie sector. Ook is hij oud-voorzitter en erelid van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.
wieneke buurman foto.jpg

Wieneke Buurman

Wieneke Buurman is voorzitter van Logeion. Buurman heeft een kwart eeuw ervaring in het communicatievak en kent het dan ook van binnen en van buiten. Ze heeft verschillende functies als manager van communicatieafdelingen vervuld, zowel bij de overheid (provincie Gelderland) als in het bedrijfsleven (o.a. Endemol Nederland en Datelnet). Van 2005 tot 2010 heeft ze dergelijke functies op interimbasis vervuld, onder meer bij General Motors, ASR, Rabobank en de gemeente Nijmegen.

Landgoed de Horst

De Horst 1
3971 KR DRIEBERGEN-RIJSENBURG
Bekijk op Google Maps

Landgoed de Horst is een unieke en inspirerende leeromgeving en vergaderlocatie in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug.

Openbaar vervoer
Plan je reis naar Landgoed de Horst met deze routebeschrijving en op 9292.nl. Per trein reis je eerst naar NS Station Driebergen-Zeist. 

Auto en parkeren
Voor de routebeschrijving kun je de website van Landgoed de Horst raadplegen. Elke parkeerplaats op het terrein beschikt over een laadpaal voor elektrische auto's. 

Prijzen

Niet-Leden
€ 130,00

Kostenoverzicht:
Leden:  65,00 
Logeion Young Professionals: € 32,50
Niet-leden: € 130,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 23 november 2016.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.