Logo Zoeken
Online

Corporate communicatie & reputatiemanagement

woensdag 20 november 2013 van 14:45 uur tot 17:15 uur

Locatie

Erasmus Universiteit Rotterdam
Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA Rotterdam
LOGNW_Glazen huis Shutterstock

Prof. dr. Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication en directeur van het Corporate Communication Center aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en daarnaast co-founder / managing director van het wereldwijde Reputation Institute, verzorgt op woensdag 20 november het achtste CommunicatieCollege: Corporate communicatie & reputatiemanagement. Aansluitend gaan we in debat onder leiding van Joyce Veekman, Senior Vice President Corporate Communication KLM en Ron van der Jagt, partner bij de Reputatiegroep en voorzitter van Logeion.

Een college van prof. dr. Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication en directeur van het Corporate Communication Center aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en daarnaast co-founder / managing director van het wereldwijde Reputation Institute. Met reflecties uit de praktijk en ruimte voor vragen en interactie onder leiding van Joyce Veekman, Senior Vice President Corporate Communication KLM en Ron van der Jagt, partner bij de Reputatiegroep en daarnaast voorzitter van Logeion.

Terug in de collegebanken! Logeion nodigt dit jaar verschillende prominente vakgenoten uit om een college te verzorgen over een actueel vakinhoudelijk onderwerp. Prof. dr. Cees van Riel verzorgt op woensdag 20 november in Rotterdam het achtste CommunicatieCollege. Van Riel staat bekend als een van de grondleggers van het corporate communicatievak en als een pionier op het gebied van reputatiemanagement. Hij praat ons bij over de stand van zaken en nieuwste ontwikkelingen. Basiskennis wordt bekend verondersteld: het is een open college, maar de inhoud is afgestemd op senior professionals uit de praktijk.

Dit college is opgebouwd in drie hoofdonderdelen:

  • Actuele ontwikkelingen in corporate communicatie. In sneltreinvaart zal Cees van Riel een overzicht schetsen van de stand van zaken van het vakgebied, met de nieuwste inzichten in onderzoek en de praktijk van leidende ondernemingen in binnen- en buitenland. In het bijzonder gaat hij in op reputatiemanagement: relevantie, meetinstrumenten, strategie en sturing. Praktijkvoorbeelden ('best practices') zorgen voor aanknopingspunten en inspiratie.
  • Als reputatie een verantwoordelijkheid is voor de top en verdiend moet worden door prestaties in alle facetten van de organisatie, wat is dan de rol van de directeur communicatie en de positie van corporate communicatie? Cees van Riel gaat in op de vraag hoe de verbinding gemaakt kan worden tussen de 'board room' en de communicatiefunctie. Actueel onderzoek geeft daarbij antwoord op de vraag: wat maakt een communicatiemanager excellent?
  • Reputatie is geen cosmetica, maar begint bij de identiteit aan de binnenkant. Voor de relatie met klanten en andere stakeholders zijn de medewerkers de belangrijkste ambassadeurs, zo weten we. Maar hoe komen intern en extern bij elkaar? Hoe realiseer je consistentie, dialoog en vertrouwen in een competitieve omgeving? Cees van Riel neemt ons mee in de wereld van interne en externe alignment op basis van actueel onderzoek in het internationale bedrijfsleven.

In dit college is ruimte voor reflectie en interactie onder leiding van Joyce Veekman en Ron van der Jagt. Want vragen zijn er genoeg, bijvoorbeeld:

  • Gaat het om reputatie, om legitimatie of om relaties? Of kun je dat niet los van elkaar zien?
  • Is reputatie een domein voor de communicatieprofessionals of een concept dat onlosmakelijk verbonden is aan leiderschap?
  • Als reputatie een 'multi-stakeholder' begrip is, hoe verankeren we dat dan in metingen en strategie?
  • Heeft communicatie nog wel effect wanneer organisaties niet op woorden maar op daden worden beoordeeld? Wat is een belofte waard zonder bewijs?
  • Autoriteiten zijn hun gezag verloren. Wat kan corporate communicatie bijdragen aan het afbrokkelende vertrouwen in ondernemingen in tal van sectoren?
  • Hoe gaan we om met het personificatieprincipe in de media? Hebben organisaties vooral een boegbeeld nodig? Maar worden bestuurders nog wel geloofd?
  • Kun je nog grip houden op de beeldvorming in een digitale wereld waarin iedereen communiceert via social media? Of is het managen van reputatie een illusie? 

Voldoende stof voor een inhoudelijke, stevige en inspirerende middag!

Professionalisering hoog op de agenda
Professionalisering van het vak is een continue zoektocht die hoog op de agenda staat van Logeion, de adviesraad onderwijs en professionalisering en de organisaties die de leerstoel ondersteunen. De zoektocht krijgt onder andere vorm in de CommunicatieColleges die in 2013 op de agenda staan. De organisaties die de leerstoel ondersteunen zijn: APG B.V., Gasterra, Hollander van der Mey, Hogeschool Utrecht/Faculteit voor Communicatie en Journalistiek, Dienst Advies en Onderzoek / Amsterdams Bureau voor Communicatie (ABC), OnlyHuman, Wageningen University, HVRGroup, Maatschap voor Communicatie, Bex*communicatie en KPN. Deze organisaties worden actief betrokken bij deze colleges en de daaruit voortvloeiende discussies.

Over de sprekers

cees-van-riel.jpg

Cees van Riel

Prof.dr. Cees van Riel is emeritus hoogleraar Corporate Communications. Hij publiceerde talrijke artikelen over bedrijfsidentiteit en branding en schreef eerder de boeken 'Handbook of Corporate Communication', 'Identity and Images', 'Principles of Corporate Communications’ en The Allignment factor’.
Foto Joyce Veekman vierkant.jpg

Joyce Veekman

Joyce Veekman is Senior Vice President Corporate Communicatie bij KLM. Zij heeft sinds 2008 verschillende functies bekleed bij de luchtvaartmaatschappij. Veekman is verantwoordelijk voor de reputatie en brandbeleving van KLM. Sinds 2010 valt ook Social Media onder haar verantwoordelijkheid, in samenwerking met E-Commerce. In dit model komen verschillende disciplines samen die zowel passagiers als media bedienen. KLM ontving meerdere prijzen voor de wijze waarop Social Media ingezet worden. Eerder werkte Veekman als woordvoerder en speechschrijver bij het ministerie van VROM en als politiek verslaggever voor onder meer het ANP.
Ron van der Jagt 2014 - portret 1 kleiner.jpg

Ron van der Jagt

Ron van der Jagt is als bestuursadviseur verbonden aan adviesbureau Berenschot. Hij helpt opdrachtgevers bij vraagstukken op het snijvlak van strategie en communicatie. Hij geldt als expert op het gebied van positionering, reputatie, corporate communicatiebeleid en strategische communicatie bij complexe issues. Een bijzonder specialisme is de organisatie van de communicatie, inclusief de (her)inrichting en professionalisering van communicatieafdelingen. Van der Jagt was eerder onder andere partner bij adviesbureau Boer & Croon, waar hij voorzitter was van de adviesgroep Reputatie & Communicatie. Hij is auteur en co-auteur van talloze artikelen en verschillende boeken, waaronder ‘Corporate Reputatiemanagement’ (Kluwer). Zijn onderzoek 'Executives on Reputation' werd door de Erasmus Universiteit bekroond met de Shell Excellence Award. Naast zijn werk is Van der Jagt maatschappelijk actief, als bestuurder en toezichthouder. Momenteel is hij onder andere lid Raad van Commissarissen bij KWH, het kwaliteitsinstituut voor de woningcorporatie sector. Ook is hij oud-voorzitter en erelid van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.

Erasmus Universiteit Rotterdam

Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA ROTTERDAM
Bekijk op Google Maps

Het Erasmus Expo- en Congrescentrum bevindt zich op campus Woudestein van Erasmus Universiteit Rotterdam.
De Forumzaal bevindt zich op de derde verdieping van de Van der Goot building.

Campus Woudestein ligt aan de Burgemeester Oudlaan 50 in Rotterdam. De campus is gemakkelijk bereikbaar per auto of met het openbaar vervoer.

Openbaar vervoer
Vanaf station Rotterdam Centraal
Tram 7 richting Woudestein, uitstappen bij halte Erasmus Universiteit.
Tram 21 of 24 richting De Esch. Uitstappen bij halte Woudestein.
Metro richting Slinge. Overstappen op station Beurs richting Binnenhof, Nesselande of de Terp. Uitstappen op station Kralingse Zoom. Dit metrostration ligt op circa 10 minuten loopafstand van de campus.

Vanaf station Rotterdam Alexander
Metro richting Schiedam Centrum of De Akkers. Uitstappen op station Kralingse Zoom. Dit metrostration ligt op circa 10 minuten loopafstand van de campus.

Parkeren
Klik hier voor meer informatie.


Prijzenoverzicht:
Leden: 45,00
Logeion Young Professionals: 22,50
Niet-leden: € 85,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 12 november 2013.