In het webinar ‘Participatie: de professor en de praktijk’ ontmoeten theorie en praktijk elkaar. Hoogleraar Christian Burgers laat zijn licht schijnen over drie cases: polarisatie in de Oostvaardersplassen, online tooling bij de Gemeente Woerden en de rol van taal en tekst bij windmolenparken.
Deze Vakimpuls is een initiatief van Logeion in nauwe samenwerking met Publiquest.
Burgerparticipatie leidt tot betere oplossingen. De ingrediënten voor succes? Goede dialogen bij polariserende vraagstukken, de inzet van de juiste tools, zorgen voor de goede deelnemers, framing en begrijpelijke taal, om er maar een paar te noemen. In het webinar ‘Participatie: de professor en de praktijk’ ontmoeten theorie en praktijk elkaar. Bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam prof. dr. Christian Burgers laat zijn licht schijnen over drie onderwerpen: polarisatie, online tooling en de rol van taal en tekst.
Frithjof de Haan leidt het gesprek tussen Christian Burgers, omgevingsmanager Fleur Everts, participatie-expert Remmert van Haaften en communicatieadviseur Peter van Apeldoorn.
Aanmelden
Na je aanmelding ontvang je in de week van het webinar de inlogcode waarmee je deel kan nemen. Het webinar is te volgen via Webinargeek.
Foto Christian Burgers: UvA
Over de sprekers
Christian Burgers
Christian Burgers is sinds 1 maart 2019 bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij bekleedt de zogenaamde Logeion-leerstoel. Daarnaast is hij hoogleraar Communication and Organisations aan dezelfde universiteit. Zijn onderzoek richt zich onder meer op overtuiging en betekenisgeving van maatschappelijke issues via communicatie en taal. Hij heeft verschillende onderzoeksbeurzen verworven, waaronder een Veni-beurs en een Vidi-beurs van NWO. Tijdens CSC-bijeenkomsten reflecteert hij vanuit zijn rol als hoogleraar Strategische Communicatie op de uitkomsten van de discussie.
Fleur Everts
Fleur Everts (Communicatiebureau Podium) houdt zich als omgevingsmanager en communicatieadviseur bezig met kleinschalige en persoonlijke participatietrajecten, vaak rondom ingrijpende veranderingen in de omgeving van bewoners. En dan vooral de vraag: hoe zorg je dat mensen een positieve houding krijgen tegenover de verandering, en hoe maken ze er actief onderdeel van uit. Het antwoord ligt volgens Everts vaak in (de manier van) inspraak, helder communiceren, écht luisteren en gezamenlijk toewerken naar een mooi eindresultaat.
Frithjof de Haan
Frithjof de Haan (Maatschap voor Communicatie) is communicatiestrateeg en houdt van schurende maatschappelijke vraagstukken. Betrokken bij weerbarstige vraagstukken als de Oostvaardersplassen, opvang van vluchtelingen, kinderopvangtoeslag en andere polariserende thema’s. Frithjof is een veelgevraagd procesbegeleider en moderator. Hij gebruikt in zijn werk bij teams en bijeenkomsten vaak eenvoudige organisatieopstellingen om vast te maken wat los zit of los te maken wat vast zit. Frithjof is oprichter van Maatschap voor Communicatie en bestuurder bij Publiquest.
Peter van Apeldoorn
Peter van Apeldoorn is partner bij Leene Communicatie en als adviseur betrokken bij diverse opdrachtgevers op het gebied van interne en externe communicatie. Maatschappelijke veranderingen raken ons allemaal. Volgens Van Apeldoorn is het dus des te belangrijker dat mensen altijd kunnen begrijpen wat (overheids)organisaties tegen hen te zeggen hebben. En vice versa uiteraard. Ook voor participatie geldt: communicatie is alleen effectief als mensen het snappen. Zeker bij ingewikkelde onderwerpen kun je met begrijpelijke communicatie veel vragen en misverstanden voorkomen.
Remmert van Haaften
Remmert van Haaften (Maatschap voor Communicatie) heeft een achtergrond in de politiek en bij belangenorganisaties. Vanuit de Maatschap adviseert hij gemeenten, provincies en ministeries over complexe communicatie- en participatievraagstukken. Volgens van Haaften kun je als professional in het publieke domein niet meer zonder de buitenwereld. Want als je belanghebbenden vergeet te betrekken, sta je al meteen op achterstand. Zorgvuldige communicatie en oprechte participatie zijn dan ook cruciaal om maatschappelijke veranderingen tot een succes te maken.