Bedrijfsjournalistiek

Bedrijfsjournalistiek

Wat zijn onze doelstellingen?
Het delen van kennis en kunde over alles wat met bedrijfsjournalistiek te maken heeft, en het vergroten van de betrokkenheid bij en de waardering voor ons vakgebied. Dit zijn de voornaamste doelstellingen van de vakgroep Bedrijfsjournalistiek. Een sterk ontwikkelde bedrijfsjournalistieke expertise is niet alleen van belang voor dit specifieke vakgebied maar voor het communicatievak in het algemeen.

Voor wie doen we dit?
Onze doelgroepen zijn bedrijfsjournalisten, tekstschrijvers, copywriters, hoofd- en eindredacteuren, vormgevers, multimediaspecialisten en communicatieadviseurs en ...Lees meer

  1. Confronteren kun je leren

    Je kunt je niet ‘niet gedragen’. Je zendt altijd een bepaald signaal uit, ook als je niets doet. Confronteren is intermenselijke communicatie, zowel op inhoud als op relatie. Hoe verhoud je je tot elkaar? Waardoor ontstaat weerstand en hoe los je dat op? Marco Doeser van Mediation & communicatieadvies gaf 15 februari tijdens een afgeladen vakimpuls van Logeion een interessant inkijkje in de wereld van de intermenselijke communicatie. De tweede bijeenkomst ‘Confronteren kun je leren’, want wegens succes herhaald.

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 16 februari 2018 0 reacties
  2. Communicatie: als merk of persoon?

    Rob Eijsermans presenteert zich als grondlegger van ‘LeanListening’ en warm pleitbezorger van communicatieve organisaties. Tijdens ‘Oorganiseer je luisterkracht’ op 14 november 2017 in Eindhoven gaf hij een presentatie voor tientallen leden van Logeion. Zijn bijdrage bevestigde de trend die ik proef: de vermenging van merkcommunicatie en persoonlijke communicatie.

    Lees verder

    Blog Door op 05 december 2017 0 reacties
    Bedrijfsjournalistiek
  3. Beeldtaal bij de overheid

    De gemeente Rotterdam gebruikt sinds kort beeldtaal in brieven. Denk aan foto’s met korte teksten in een brief over het aanvragen van een paspoort. Zelfs hogeropgeleiden vinden het makkelijker te begrijpen, blijkt uit onderzoek. Het wordt nu landelijk opgepakt. Via gebruikercentraal.nl/kennisbank-beeldtaal kun je de eerste versie bekijken.

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 15 november 2017 0 reacties
    Overheidscommunicatie
  4. Het evangelie volgens Tony's Chocolonely

    Het begon met een klein, kritisch clubje journalisten en groeide uit tot een belangrijke speler in de wereldwijde chocolade-industrie. “Als je denkt dat iets kleins geen verschil kan maken, probeer dan eens je kamer te delen met een mug. Wij zijn de mug in de chocolade-industrie.” Ynzo van Zanten is ‘choco-evangelist’. Hij vertelt het verhaal over het maatschappelijk verantwoord ondernemen van Tony’s Chocolonely aan iedereen die het maar horen wil. Zoals op 8 december tijdens een bijeenkomst van Communicatieplatform Flevoland, in het naar drukinkt ruikende gebouw van Multicopy Lelystad.

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 16 december 2016 0 reacties
    Marketingcommunicatie
  5. Blog: Bedrijfsjournalistiek kan niet zonder pathos

    Emotiejournalistiek is verdacht. Het roept in elk geval veel reacties op. De oude Grieken onderwezen niet voor niets in retorica, de kunst van het overtuigen. Daar ligt de basis van het beïnvloeden met emoties. Professor dr. Jaap de Jong* legt uit hoe het werkt. De Jong is hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden en gespecialiseerd in moderne retorica. Als redacteur van Onze Taal en (co-)auteur van onder meer het Handboek Stijl (2009), Beeldtaal (2010, 2015) en Overtuigen met emoties - Pathos en retorica (2015) weet hij hoe emoties werken.

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 12 februari 2016 0 reacties
    Bedrijfsjournalistiek