Bedrijfsjournalistiek

Bedrijfsjournalistiek

Een vakgroep in ontwikkeling
De vakgroep Bedrijfsjournalistiek bestaat uit makers en bedenkers van digitale en gedrukte bedrijfsmedia. Met workshops, meetings, events en presentaties wil de vakgroep leden en niet-leden informeren en inspireren om het vakgebied van bedrijfsmedia in de breedste zin van het woord verder te ontwikkelen.

Doelgroepen zijn alle betrokkenen in de bedrijfscommunicatie, zowel contentmanagers (journalisten, redacteuren, copywriters, multimediaspecialisten) als communicatiemanagers en communicatieadviseurs, vormgevers en studenten bedrijfsjournalistiek, specialisten in de marketingcommunicatie en communicatie.


Gezocht: originele denkers
De vakgroep is momenteel ...Lees meer

  1. Het evangelie volgens Tony's Chocolonely

    Het begon met een klein, kritisch clubje journalisten en groeide uit tot een belangrijke speler in de wereldwijde chocolade-industrie. “Als je denkt dat iets kleins geen verschil kan maken, probeer dan eens je kamer te delen met een mug. Wij zijn de mug in de chocolade-industrie.” Ynzo van Zanten is ‘choco-evangelist’. Hij vertelt het verhaal over het maatschappelijk verantwoord ondernemen van Tony’s Chocolonely aan iedereen die het maar horen wil. Zoals op 8 december tijdens een bijeenkomst van Communicatieplatform Flevoland, in het naar drukinkt ruikende gebouw van Multicopy Lelystad.

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 16 december 2016 0 reacties
    Marketingcommunicatie
  2. Blog: Bedrijfsjournalistiek kan niet zonder pathos

    Emotiejournalistiek is verdacht. Het roept in elk geval veel reacties op. De oude Grieken onderwezen niet voor niets in retorica, de kunst van het overtuigen. Daar ligt de basis van het beïnvloeden met emoties. Professor dr. Jaap de Jong* legt uit hoe het werkt. De Jong is hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden en gespecialiseerd in moderne retorica. Als redacteur van Onze Taal en (co-)auteur van onder meer het Handboek Stijl (2009), Beeldtaal (2010, 2015) en Overtuigen met emoties - Pathos en retorica (2015) weet hij hoe emoties werken.

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 12 februari 2016 0 reacties
    Bedrijfsjournalistiek
  3. De kunst van de dialoog

    “De kunst van de dialoog is de kunst van een goed gesprek. Als het gaat om communicatie in organisaties gaat het al heel gauw over formele communicatie in de vorm van zorgvuldig georganiseerde uitingen. Sociale media, folders, nieuwsbrieven: de instrumentele kant. Daar redden we het vandaag de dag niet meer mee.” Zo begon Noelle Aarts samen met Peter Knoers het Logeion Communicatiecollege op 1 december aan de Wageningen Universiteit. Daar gaf Aarts eerder (op 3 september) haar oratie bij haar benoeming als persoonlijk hoogleraar Communicatie en verandering in life science-contexten.

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 03 december 2015 0 reacties
    Bedrijfsjournalistiek
  4. Empathie in het mobiele tijdperk

    Alle communicatieprofessionals hebben het erover: de netwerksamenleving, ‘being real’ (geloofwaardig, authentiek), ‘real time’ (interactie, anticiperen, data) en de menselijke maat (persoonlijk, kleinschalig, overzichtelijk, dichtbij, open). Tijdens het nationale vakcongres voor communicatieprofessionals C-DAY 15 op 11 juni liggen de voorbeelden van de vier communicatietrends van 2015-2016 voor het opscheppen.

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 12 juni 2015 0 reacties
  5. Computers personaliseren, mensen maken het persoonlijk

    “Als iets schaars wordt, wordt het waardevol. In de relatie tussen klant en bedrijf is dat het fysieke menselijke contact. Het is een gouden kans om daar een topmoment van te maken.” Hoe gaan relaties met klanten veranderen in een gedigitaliseerde wereld en wat gaat dat betekenen voor mensen?

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 25 maart 2015 0 reacties