Logo Zoeken
Vakimpuls Ede Online

Veranderen zonder vervreemden

donderdag 27 maart 2014 van 14:00 uur tot 17:30 uur

Locatie

Christelijke Hogeschool Ede
Oude Kerkweg 100
6717 JS Ede
Log_nw beeld values.jpg

De wereld verandert. Of je dat nu leuk vindt of niet, als organisatie moet je meebewegen. Oude doelen raken ‘uit’, nieuwe kansen dienen zich aan. Instellingen zijn daarom op zoek naar nieuwe strategieën, maar willen ook behouden wat in de kern van hun missie goed en waardevol is. De spanning die dat oplevert, is bepalend voor de communicatieprocessen rond vernieuwing.

Vanuit een levensbeschouwelijke invalshoek is het behouden van wat waardevol is een belangrijk aspect in de ontwikkeling en vernieuwing van organisaties. De Logeion netwerkgroep Communicatie & Levensbeschouwing organiseert daarom een vakimpuls onder de titel Veranderen zonder vervreemden.

De wereld verandert. Of je dat nu leuk vindt of niet, als organisatie moet je meebewegen. Oude doelen raken ‘uit’, nieuwe kansen dienen zich aan. Instellingen zijn daarom op zoek naar nieuwe strategieën, maar willen ook behouden wat in de kern van hun missie goed en waardevol is. De spanning die dat oplevert, is bepalend voor de communicatieprocessen rond vernieuwing.

Vanuit een levensbeschouwelijke invalshoek is het behouden van wat waardevol is een belangrijk aspect in de ontwikkeling en vernieuwing van organisaties. De Logeion netwerkgroep Communicatie & Levensbeschouwing organiseert daarom een vakimpuls onder de titel Veranderen zonder vervreemden.

Tibor van Bekkum
(Valuebridge) geeft een stevige introductie over Identiteit & Verandering en deelt zijn kennis en ervaring op het gebied van strategische vraagstukken. Tom Mikkers (algemeen secretaris, Remonstrantse Broederschap) legt vervolgens de case voor van de Remonstranten die in tijden van secularisering proberen te groeien. Hiervoor is door onderzoeksbureau Motivaction onderzoek verricht; bureau Publicis (o.a. verantwoordelijk voor de ALS campagne) bereidt een campagne voor waarbij natuurlijk de bestaande leden van de broederschap ook betrokken worden.

De tweede case komt van Jan van Berkel, directeur van de Leprastichting, waar juist een ingrijpend verandertraject gaande is onder druk van veranderingen in de particuliere fondsenwerving in Nederland. De ins en outs wil Jan met ons delen.

Henk Boeschoten, communicatieman in hart en nieren en al meer dan twintig jaar actief rond Communicatie en Levensbeschouwing, leidt de middag als moderator.

Een prachtige gelegenheid voor communicatieprofessionals die in een missie-gedreven organisatie te maken hebben met verandermanagement of herpositionering en hun kennis willen vergroten op het gebied van positionering en verandermanagement.

Over de sprekers

henk boeschoten.jpg

Henk Boeschoten

Henk A. Boeschoten is specialist op het gebied van integriteit en professionaliteit, reputatiemanagement en governance. Hij is als lecturer verbonden aan Fontys Hogeschool Business & Communications; aan AOG School of Management/RuG (docent en examinator) en aan Wagner Graduate School (voor commissarissen en toezichthouders). Daarnaast is daarnaast zelfstandig boardroom consultant, moderator en academic advisor. Henk studeerde Marketing Sciences aan de AOG School of Management/RuG, Geschiedenis af aan de VU Amsterdam en Nederlands aan de UU.
JanvanBerkel - vierkant.jpg

Jan van Berkel

Jan van Berkel is directeur van de Leprastichting. Hij heeft veel ervaring op het gebied van communicatievraagstukken binnen non-profit organisaties. Naast zijn werk bij de Leprastichting bekleedt Jan van Berkel verschillende bestuurlijke functies. Hij is voorzitter van de VMCA, Vrijwilligers- en Mantelzorgcentrale Almere, Lid College van Deskundigen van het Centraal Bureau Fondsenwerving en Bestuurslid VFI, Brancheorganisatie van goede doelen.
Foto Tibor van Bekkum vierkant.jpeg

Tibor van Bekkum

Is gespecialiseerd in vraagstukken die organisatie-identiteit raken, zoals visieontwikkeling, positioneringstrategie en cultuurverandering. In 2014 werd zijn boek ‘Bouwen aan Organisatie Identiteit’ uitgeroepen tot communicatieboek van het jaar. Organisatie-identiteit gaat over de fundamentele overtuigingen van mensen ten aanzien van hun organisatie. Van directeur tot werkvloer. Die overtuigingen instrueren, inspireren en legitimeren keuzes en gedrag. Organisatie-identiteit heeft dus beslissende impact op het handelingsperspectief van organisaties, units, teams en individuen. Het is bepalend voor de dynamiek tussen organisatie en omgeving enerzijds én tussen management en medewerkers anderzijds. In 2011 richtte Tibor samen met Aty Boers adviesbureau Valuebridge op. Met als missie ‘building meaningful companies’: organisaties die van onderscheidende betekenis zijn voor klanten, medewerkers en aandeelhouders doordat zij een relevant, onderscheidend en (vooral!) gedeeld handelingsperspectief weten te creëren.
Mikkers 12024-20 - vierkant.jpg

Tom Mikkers

Theoloog Tom Mikkers (1969) is algemeen secretaris van de Remonstrantse Broederschap. Dat ligt niet voor de hand, aangezien hij van huis uit rooms-katholiek is. Hij ging rechten studeren in Leiden. Dat bleek niet de juiste keus en hij stapte over naar theologie. Via medestudenten kwam hij bij het Remonstrants Seminarium terecht en dat beviel zo goed dat hij de overstap maakte. De Remonstrantse Broederschap is een vooruitstrevende geloofsgemeenschap. Mikkers vergelijkt de remonstranten met het Asterix en Obelix-dorp van de Nederlandse kerk. Die kerk is in zijn ogen voor het grootste deel oerconservatief. ‘Wat matig je je aan als kerk wanneer je bedenkt dat Jezus zelf nooit een kerk heeft gesticht. Jezus heeft ook nooit een boek geschreven: de gedachte dat onze lieve Heer in een boek woont, is het vogeltje kooien. Het is te beperkt.’

Christelijke Hogeschool Ede

Oude Kerkweg 100
6717 JS EDE
Bekijk op Google Maps

Routebeschrijving

Auto
Plan je route via Google Maps. Er is parkeergelegenheid rondom het gebouw. Op maandag, dinsdag en donderdag kan het echter lastig zijn een parkeerplek te vinden direct rondom het gebouw van de CHE. Houd rekening met een langere loopafstand.

Parkeren
De CHE kent drie parkeerlocaties:

  • CHE - aan de Zandlaan, gelegen achter het Prismagebouw. Je kan doorrijden tot aan de slagbomen, deze gaan automatisch omhoog.
  • Aan de Reehorsterweg.
  • Bij het Kannonenpad, te bereiken via de Bovenbuurtweg.

Openbaar vervoer
Er zijn frequente en goede verbindingen naar station Ede-Wageningen. Kijk voor de juiste reisgegevens op www.ns.nl. De CHE is lopend in circa 15 minuten te bereiken vanaf dit station.

Meer informatie op:  https://www.che.nl/contact

Prijzen

Niet-Leden
€ 65,00

Kostenoverzicht:
Leden: 37,50
Logeion Young Professionals: 18,75
Niet-leden: € 65,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 19 maart 2014.