Logo Zoeken
Vakimpuls 's-Hertogenbosch Online

Positionering en reputatie-management in de zorg

maandag 14 oktober 2013 van 16:00 uur tot 20:00 uur

Locatie

Jeroen Bosch Ziekenhuis Den Bosch
Henri Dunantstraat 1
5223 GZ 's-Hertogenbosch
Lognw_shutterstock_43374241-netwerk.jpg

Hoe werk je - in het licht van bovenstaand krachtenveld - als communicatieafdeling aan de reputatie van je (zorg)instelling en welke rol speel je bij de omslag naar meer klant- en marktgerichte zorg?  Reputatie, positionering en transitie in de gezondheidszorg zijn de thema’s waar het tijdens de bijeenkomst om gaat.

Met bijdragen van Celia Noordegraaf (Jeroen Bosch Ziekenhuis), Ingeborg van der Heijden (NVZ), Christina Bierma (Reputatiemanagementspecialist in de zorg) en Marleen van ’t Oever (Leids Universitair Medisch Centrum).

De gezondheidszorg staat volop in de belangstelling. Vrijwel iedereen heeft ermee te maken, er gaat veel geld in om en de uitdagingen zijn groot. Zowel de cure (ziekenhuizen) als de care (verpleging & verzorging, thuiszorg) hebben met grote veranderingen te maken.

Het zorgstelsel is behoorlijk complex geworden. De Oost-Europese planeconomie is vervangen door een onderhandelingsstelsel, waarbij de overheid, maar ook de maatschappij, met argusogen toekijkt. De kosten mogen vooral niet meer toenemen: er moet betere zorg geleverd worden voor minder geld. Daarnaast worden grote eisen gesteld aan patiëntenparticipatie. Meer eigen regie door de patiënt/cliënt is de toekomst, waarbij E-health en M-health cruciaal zijn. Ook de zorg zit in een glazen huis. De roep om transparantie is groot. Regelmatig duiken incidenten op in de media: fraude, mismanagement, medische fouten....

Hoe werk je - in het licht van bovenstaand krachtenveld - als communicatieafdeling aan de reputatie van je (zorg)instelling en welke rol speel je bij de omslag naar meer klant- en marktgerichte zorg?  Reputatie, positionering en transitie in de gezondheidszorg zijn de thema’s waar het tijdens de bijeenkomst om gaat.

Vier ervaren communicatieprofessionals geven een overview van de uitdagingen waar zij in hun dagelijks werk voor staan en laten je door het samen bespreken van een casus ervaren waarin de toegevoegde waarde van communicatie kan zitten.

Over de sprekers

Celia Noordegraaf_vierkant.jpg

Celia Noordegraaf

Celia Noordegraaf was als bestuurslid van Logeion verantwoordelijk voor de portefeuille Wetenschap en Professionalisering. In het dagelijks leven is zij interim communicatiemanager. Samen met Logeion-hoogleraar Christian Burgers jaagt zij de verbinding tussen wetenschap en praktijk aan vanuit het Centrum voor Strategische Communicatie (CSC) en modereert hiervoor veel bijeenkomsten.
christina-bierma.jpg

Christina Bierma

Christina Bierma heeft een eigen bedrijf op het gebied van reputatiemanagement en communicatie in de zorg. Haar werkveld ligt vooral in de care, waar oude AWBZ-zekerheden verdwijnen en meer marktgericht en klantgericht gedacht en gehandeld moet worden. Hoe neem je een intern gerichte zorgorganisatie mee in marketing? Wat is vanuit communicatieoogpunt nodig voor een toekomstbestendige positie. www.christinabierma.nl
ingeborg van der heijden 1.jpg

Ingeborg van der Heijden

Ingeborg van der Heijden is hoofd Communicatie van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Deze branchevereniging komt op voor de belangen van ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Als geen ander overziet Ingeborg het zorglandschap. Haar afdeling volgt de politieke ontwikkelingen op de voet en speelt een belangrijke rol bij de lobby namens de ziekenhuizen. Het imago van de branche is haar dagelijkse zorg. Haar afdeling is dé spreekbuis voor de ziekenhuizen bij belangrijke issues, waarbij zij pro-actief te werk gaat. www.nvz.nl
marleen-van-'t-oever.jpg

Marleen van 't Oever

Marleen van ’t Oever is directeur Communicatie van het Leids Universitair Medisch Centrum, een van de acht Universitair Medische Centra in Nederland, waar naast patiëntenzorg, ook onderwijs en onderzoek van groot belang zijn. Deze drie kerntaken dragen bij aan de totale reputatie van het LUMC. Niet alleen in de eigen regio, maar ook nationaal en internationaal. Dit brengt tal van samenwerkverbanden met zich mee, die de sleutel vormen tot de gewenste topzorg die het LUMC levert. De afdeling Communicatie ondersteunt daarbij de LUMC-medewerkers in hun rol van ambassadeur. In goede en in slechte tijden. Met haar verhalen zou ze met gemak een avond kunnen vullen. Vandaag kiest ze de highlights uit en neemt ze jullie mee, door na te denken over een casus over haar eigen praktijk.

Jeroen Bosch Ziekenhuis Den Bosch

Henri Dunantstraat 1
5223 GZ 'S-HERTOGENBOSCH
Bekijk op Google Maps

Let op! Dit is een nieuw adres. Als je navigatiesysteem het nieuwe adres nog niet kent, geef je in: Vlijmenseweg 10, 5223 GW 's-Hertogenbosch.

Prijzen

Niet-Leden
€ 65,00

De kosten voor deze bijeenkomst zijn:

Leden: 37,50
Logeion Young Professionals: 18,75
Niet-leden: € 65,00

Prijzen zijn exclusief btw.

Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 6 oktober 2013.