Logo Zoeken
Online

Science meets practice: overtuigend communiceren, hoe doen we dat?

dinsdag 20 mei 2014 van 13:30 uur tot 17:45 uur

Locatie

Radboud Universiteit Nijmegen - Gymnasion
Heyendaalseweg 141
6525 AJ Nijmegen
communicatielab-landscape.jpg

In de oudste stad van Nederland – daar waar de Romeinen een belangrijk centrum van handel en nijverheid stichtten – werken al een paar decennia lang communicatiewetenschappers aan een antwoord op de vraag: overtuigend communiceren, hoe doen we dat? Op 20 mei gaan vier onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen in op de rol van tekstkenmerken, persoonlijke kenmerken en culturele kenmerken bij het realiseren van effectieve professionele communicatie.

In de oudste stad van Nederland – daar waar de Romeinen een belangrijk centrum van handel en nijverheid stichtten – werken al een paar decennia lang communicatiewetenschappers aan een antwoord op de vraag: overtuigend communiceren, hoe doen we dat? Op 20 mei gaan vier onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen in op de rol van tekstkenmerken, persoonlijke kenmerken en culturele kenmerken bij het realiseren van effectieve professionele communicatie.

Het verbinden van wetenschappelijk onderzoek met de communicatiepraktijk – en vice versa – is een belangrijke ambitie van Logeion. In november 2013 trapten we in Delft af met een succesvolle eerste editie van het CommunicatieLab. Dit keer is het de beurt aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Elk jaar organiseert Logeion een aantal bijeenkomsten - steeds aan een andere universiteit - waarin (communicatie)wetenschappers en de praktijk samenwerken. Tijdens een CommunicatieLab presenteren drie tot vier wetenschappers hun onderzoeksproject, waarna we samen met de onderzoekers kennis, ervaring en visies delen in kleine groepen van maximaal 15 deelnemers. Doel: de chemie tussen theorie en praktijk te bevorderen. Resultaat: nieuwe inzichten en veel nieuwe energie.

Op 20 mei kun je op de Radboud Universiteit kennismaken en in gesprek gaan met vier onderzoekers over de volgende onderwerpen:

Prof. dr. Enny Das: Weerstand bieden aan weerstand – Overtuigend communiceren bij defensieve ontvangers.

Prof. dr. Marinel Gerritsen: ‘English, please’ – Engels in de bedrijfscommunicatie van Nederlandse organisaties, is dat nou effectief?

Prof. dr. Hans Hoeken
: Overtuigende verhalen

Dr. Wyke Stommel: Interactionele dilemma's in online communicatie: wat we kunnen ontdekken door natuurlijke interactie te bestuderen 

Neem deel aan deze tweede editie van het CommunicatieLab en dompel jouw praktijk in de reageerbuis van de wetenschap!

Over de sprekers

LOGNW_ Foto Enny Das - vierkant.jpg

Enny Das

Enny Das is hoogleraar Communicatie en Beïnvloeding aan de afdeling Communicatie- en Informatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij richt zich in haar onderzoek met name op de psychologische weerstand die mensen ervaren bij het aannemen van risico-informatie en op strategieën die effectieve gezondheidsvoorlichting bevorderen, bijvoorbeeld in de campagne voor HPV vaccinaties onder Nederlandse tienermeisjes en in stoppen-met-roken campagnes. Das geeft cursussen over onder meer overtuigend taalgebruik in nieuwe media en begeleidt scriptie- en promotieonderzoeken over communicatie bij weerstand, online patiëntenfora en gezondheidscommunicatie in de media. Haar werk is internationaal verschenen in zowel communicatietijdschriften als sociaalpsychologische publicaties. Das heeft een eigen praktijk voor therapie en coaching op het gebied van zelfpresentatie en communicatie.
LOGNW_Foto Hans Hoeken - vierkant.jpg

Hans Hoeken

Hans Hoeken is hoogleraar Persuasieve Communicatie aan de afdeling Communicatie- en Informatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. In zijn onderzoek staat de vraag centraal hoe communicatie kan bepalen wat mensen waar of goed vinden en welk gedrag ze vertonen. Hoeken bestudeert vooral de impact van argumentkwaliteit, verbale en visuele stijlfiguren en verhalen in het overtuigingsproces bij reclame en gezondheidscommunicatie. Hij geeft onderwijs en begeleidt scriptie- en promotieonderzoeken op het gebied van communicatie, gedrag en beïnvloeding. Momenteel werkt Hoeken aan een door NWO gefinancierd onderzoek naar de rol van storytelling bij het aanzetten tot gezonder eetgedrag door vrachtwagenchauffeurs. Zijn werk verschijnt in internationale tijdschriften en hij is onder andere mede-auteur van het boek “Overtuigende teksten: onderzoek en ontwerp” (2012, Coutinho).
LOGNW_Foto Marinel Gerritsen - vierkant.jpg

Marinel Gerritsen

Marinel Gerritsen is hoogleraar Interculturele Bedrijfscommunicatie aan de afdeling Communicatie- en Informatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar onderzoek richt zich op de invloed van cultuurverschillen op de interne en externe communicatie van multinationals. Ook doet zij onderzoek naar de interface tussen Engels als internationale taal en lokale talen binnen het international bedrijfsleven. Gerritsen geeft onderwijs in Interculturele Communicatie en Intercultureel Management, begeleidt scriptie- en promotieonderzoeken op deze gebieden en over het gebruik van Engels als internationale taal. Zij heeft voor overheden en multinationals gewerkt in Nederland, Frankrijk, Italië en Duitsland. Haar werk is verschenen in een groot aantal (inter)nationale boeken, tijdschriften en lezingen. Samen met Marie-Thérèse Claes is zij de auteur van “Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief” (2013, Coutinho).
LOGNW_Foto Wyke Stommel - vierkant.jpg

Wyke Stommel

Wyke Stommel is universitair docent Taalbeheersing van het Nederlands aan de afdelingen Nederlands en Communicatie- en Informatiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar onderzoek richt zich op interactief gedrag binnen een institutionele online context. Zo bestudeerde Stommel verschillende vormen van online hulpverlening en communicatie op lotgenotenfora. Door middel van discoursanalyses en gespreksanalyses biedt zij inzicht in de manier waarop gesprekspartners verzoeken, adviezen of klachten formuleren. Stommel geeft cursussen en begeleidt onderzoek over nieuwe media, taal en communicatie, genreanalyse en journalistiek. Binnen het kader van het NWO-programma ‘Begrijpelijk Taal’ vergelijkt zij de effectiviteit van communicatie via chat en telefoon bij de alcohol- en drugslijn van het Trimbos Instituut. Het werk van Stommel is gepubliceerd in internationale tijdschriften over discourse en (gezondheids)communicatie.

Radboud Universiteit Nijmegen - Gymnasion

Heyendaalseweg 141
6525 AJ NIJMEGEN
Bekijk op Google Maps

Startzaal: Gymnasion 4 (GN4), 1ste verdieping

Het Gymnasion staat aan de Heyendaalseweg in Nijmegen en is gelegen op de campus van de Radboud Universiteit Nijmegen (RU). De RU is goed bereikbaar per bus, trein en auto.

Openbaar vervoer
Treinen stoppen op station Nijmegen Centraal en station Nijmegen Heyendaal. Tijdens de spits rijdt er gedurende werkdagen elke vijf minuten een bus (lijn 10, de Heyendaal Shuttle) rechtstreeks van het centraal station naar campus Heyendaal, behalve tijdens vakanties en in weekenden.

Auto
De Radboud Universiteit en het Radboud universitair medisch centrum zijn vanaf de invalswegen in Nijmegen aangegeven op de ANWB-wegwijzers. Op de campus geldt betaald parkeren. Parkeren kan op P7, onder en naast het Gymnasion.

Kostenoverzicht:
Leden: 37,50
Logeion Young Professionals: 18,75
Niet-leden: € 65,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 12 mei 2014.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.