Logo Zoeken
Online

Yin en yang in de veranderpraktijk - Erik Reijnders

dinsdag 15 november 2016 van 14:30 uur tot 18:00 uur

Locatie

Achmea Congrescentrum
Kohnstammplein 1
3706 CA Zeist
Yin-Yang-Landscape.jpg

“Een verandering wordt al pratend gemaakt.” Daarom is de veranderpraktijk te typeren als een twee-eenheid tussen Yin (communicatie) en Yang (verandering). Hoe geef je dat concreet vorm? We weten wel dat die formele communicatie er eigenlijk niet zo toe doet. Mensen construeren namelijk ondertussen hun eigen beelden van de werkelijkheid en praten daarover met elkaar. Dus stop maar met je infographics, e-verandermagazines en andere top-down informatie. Leg liever het accent op het versterken van de veranderdialoog, gelegenheden voor een goed gesprek om de onzekerheid met elkaar te (leren) duiden en de verandering samen te creëren. 

“Een verandering wordt al pratend gemaakt.” Daarom is de veranderpraktijk te typeren als een twee-eenheid tussen Yin (communicatie) en Yang (verandering). Hoe geef je dat concreet vorm? We weten wel dat die formele communicatie er eigenlijk niet zo toe doet. Mensen construeren namelijk ondertussen hun eigen beelden van de werkelijkheid en praten daarover met elkaar. Dus stop maar met je infographics, e-verandermagazines en andere top-down informatie. Leg liever het accent op het versterken van de veranderdialoog, gelegenheden voor een goed gesprek om de onzekerheid met elkaar te (leren) duiden en de verandering samen te creëren.

In dat duiden wat er nu eigenlijk aan de hand is en wat dat betekent, speelt de eigen leidinggevende de hoofdrol. Van haar of hem verwachten mensen immers de duidelijkheid die er nog niet is…. En dat maakt het ingewikkeld. Het vormgeven van een dialoog over de verandering wordt daarom nogal eens angstvallig ontweken, of ze ontaardt in ineffectieve gesprekken. Een regelmatig gesprek met het team over de veranderingen die er écht toe doen: het lijkt zo eenvoudig maar het blijkt telkens weer geen gemakkelijke opgave voor leidinggevenden.

Communicatieprofessionals kunnen én horen een hoofdrol te spelen in het verbeteren van de kwaliteit van die Goede Gesprekken. Door leiders bewust te maken van hun communicatieve rol, ze toe te rusten én te ondersteunen: werken aan leiderschapscommunicatie (in verandering).

In dit prikkelend college laat organisatie- en communicatiedeskundige Erik Reijnders je kennismaken met recente veranderkundige inzichten. Hij verbindt deze met zijn visie op verandercommunicatie. Dat leidt tot een inspirerend verhaal, waarin je ook nog eens houvast krijgt aangereikt voor die veranderende rol als communicatieprofessional. Aansluitend volgt een dialoog onder leiding van Lydia Jumelet (manager corporate communications Oxfam Novib).

De tijd van de top-down actie-visie in communicatie ligt echt achter ons. Anno 2016 is het interactie wat de klok slaat. Ben jij er klaar voor?

Erik Reijnders was organisatieadviseur bij Holland Consulting Group en De Galan & Voigt, maar is vooral bekend van zijn talloze publicaties over interne communicatie. Sinds 2001 is hij zelfstandig gevestigd (www.samenveranderen.nl). Zijn college biedt ruimte voor vragen en discussie.

Over de sprekers

Foto Erik Reijnders vierkant.jpeg

Erik Reijnders

Erik Reijnders (1965) is expert op het gebied van leiderschapscommunicatie. Met een achtergrond in organisatiesociologie en communicatie is hij 30 jaar werkzaam in communicatie en organisatieverandering. Hij schreef diverse boeken over interne communicatie en leiderschapscommunicatie en ook in artikelen en blogs deelt hij ruimhartig zijn nieuwe inzichten. Hij verzorgt leertrajecten (trainingen, masterclasses) waarin hij (team)leiders en communicatiespecialisten hierbij ondersteunt. Sinds 2001 is hij zelfstandig gevestigd (www.samenveranderen.nl).
foto Lydia Jumelet.jpg

Lydia Jumelet

Lydia Jumelet is zelfstandig communicatiemanager en ervaren gespreksleider. Momenteel werkt zij als manager corporate communications voor Oxfam Novib. Daarvoor werkte zij in een groot aantal leidinggevende functies onder andere voor Aegon en de Belastingdienst. Lydia Jumelet was van 2009 tot 2013 bestuurslid van Logeion.

Achmea Congrescentrum

Kohnstammplein 1
3706 CA ZEIST
Bekijk op Google Maps

In een voormalig Industrieel pand, heeft Achmea een prachtig Congrescentrum gebouwd. Het Congrescentrum heeft een volledig ingericht auditorium voor 285 gasten en daaromheen liggen een groot aantal subruimtes ter grootte van 6 tot 150 gasten.

Openbaar vervoer
Kom je met het openbaar vervoer? Dan kun je direct naar het Congrescentrum komen. Het adres is:

Handelsweg 2
3707 NH Zeist

Vanaf station Utrecht en station Amersfoort rijden bussen in de richting van het Congrescentrum.

Parkeren

LET OP! Parkeren op het terrein zelf is niet mogelijk.Houd rekening met extra reistijd. We vragen je om gebruik te maken van het parkeerterrein Kohnstammplein (Kohnstammplein, 3706 CA Zeist). Vanaf het parkeerterrein brengen pendelbussen je binnen 15 minuten naar het Achmea Congrescentrum en uiteraard ook terug. We vragen je niet te parkeren bij de aangrenzende bedrijven, deze parkeerruimte reserveren zij graag voor hun klanten.

Klik hier voor een routebeschrijving.

Prijzen

Niet-Leden
€ 130,00

Kostenoverzicht:
Leden:  65,00
Logeion Young Professionals: € 32,50
Niet-leden: € 130,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 7 november 2016.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.