Pathos in de bedrijfsjournalistiek - prof. dr. Jaap de Jong
donderdag 11 februari 2016 van 15:00 uur tot 17:30 uurLocatie
De ObservantStadhuisplein 7
3811 LM Amersfoort
Gevoel is verdacht. In de journalistiek die onder de vlag ‘Opinions are cheap. Facts are expensive’ vaart, zijn emoties risicovolle en gevaarlijke ingrediënten. Prof. dr. Jaap de Jong, hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden, zal tijdens de Van Markenlezing 2016 de waarde van pathos (het aanspreken van de emoties van het publiek) bepleiten.
Gevoel is verdacht. In de journalistiek die onder de vlag ‘Opinions are cheap. Facts are expensive’ vaart, zijn emoties risicovolle en gevaarlijke ingrediënten. Prof. dr. Jaap de Jong, hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden, zal tijdens de Van Markenlezing 2016 de waarde van pathos (het aanspreken van de emoties van het publiek) bepleiten.
In een wereld van tabloidisation, Foxificatie en verGeenStijling moeten koele feiten streng gescheiden worden van emoties en meningen. Naar een objectieve bedrijfsjournalistiek. Wat kunnen we juist leren van de successen van TED Talks? Deze editie van de van Markenlezing gaat over het nut van emoties, rhythm & blues en redactionelen.
De discussie na afloop van de lezing wordt geleid door (bedrijfs)journalist Pjotr van Lenteren (Coördinator Opleiding & Ontwikkeling bij Maters & Hermsen).
Over de Van Markenlezing
Jaarlijks wordt de Van Markenlezing gehouden. De lezingen zijn vernoemd naar de oprichter van het eerste bedrijfsblad in Nederland (1882). Bij deze lezing staat steeds het grensvlak tussen bedrijfsjournalistiek en andere vakgebieden centraal. In de afgelopen jaren zijn de Van Markenlezingen verzorgd door Suzanne de Bakker, Peter Kerkhof, Hans Hoeken, Luc van Beers, Sak van den Boom, Leon de Wolff, Huub Evers, Betteke van Ruler, Ebele Wybenga, Henk Vlaming, Carel Jansen en Mark Deuze.
Optionele literatuur: Beinvloeden met emoties
(auteurs: Jaap de Jong, Christoph Pieper, Adriaan Rademaker.
Wat is de rol van gevoel in de argumentatie in het Nederlands recht, in ISIS-filmpjes en in de zelfverdediging van dopingzondaar Lance Armstrong? Beïnvloeden met emoties is een inspiratiebron voor mensen die beter willen begrijpen hoe mensen elkaar ontroeren of overtuigen, en welke rol emoties daarin spelen. Het boek geeft in meer dan dertig essays voorbeelden van het effect van emoties in toespraken, pamfletten, foto's, film, beeldende kunst en muziek.
Over de sprekers
Jaap de Jong
Pjotr van Lenteren
De Observant
3811 LM AMERSFOORT Bekijk op Google Maps
De Observant is gelegen aan de rand van het centrum van Amersfoort, 10 minuten lopen van station Amersfoort en met een grote parkeergarage op 50 meter.
Prijzen
Kostenoverzicht:
Leden: € 42,50
Tekstnet-leden: € 42,50
Logeion Young Professionals: € 21,25
Niet-leden: € 80,00
Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 3 februari 2016.
Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.