Bedrijfsjournalistiek

Bedrijfsjournalistiek

De vakgroep Bedrijfsjournalistiek richt zich op:
• het delen en overdragen van kennis en kunde op ons vakgebied;
• het signaleren en benoemen van actuele trends en ontwikkelingen in het vak;
• het profileren van ons vakgebied.

Hoe?
We organiseren themabijeenkomsten, workshops en ‘speeddates’ en zijn betrokken bij de organisatie van de jaarlijkse Grand Prix Customer Media en de Student Talent Award en de eveneens jaarlijkse Van Markenlezing. Daarnaast houden we trends en ontwikkelingen in het vak in de gaten en ...Lees meer

  1. Word jij de best schrijvende ambtenaar van 2016?

    Ben jij ambtenaar en heb je altijd al een brief willen schrijven aan (een groep van) burgers? Doe mee met de Nationale Schrijfwedstrijd en stuur jouw brief in. Dat kan bijvoorbeeld een brief zijn waarin je een vraag van een burger beantwoordt of een brief waarin je burgers geïnformeerd hebt over belangrijke besluiten. Het gaat om een tekst waarvan jij vindt dat die het toonbeeld is van klare en begrijpelijke taal. Stuur jouw brief in vóór 15 oktober. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 21 september 2016 0 reacties
  2. Magazine nog steeds meest effectief in klanteducatie

    Magazines vormen nog steeds een belangrijk mediumtype in de effectiviteit van de communicatie. Dit blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau MediaTest in Amsterdam. Afgelopen maanden heeft MediaTest, samen met Logeion en contentmarketing bureau Scripta, breed onderzoek gedaan in onder meer de bankenbranche, de zorg, de supermarktbranche en goede doelen-organisaties. Lees verder

    Nieuws Door Bert Groothand op 31 maart 2016 0 reacties
  3. Ontbijtsessie over effectiviteit van klantcommunicatie

    Door de opkomst van met name social media vliegen de meningen je om de oren. En lijkt communicatie steeds sneller en vluchtiger te worden. Voor communicatie-adviseurs wordt het steeds ingewikkelder het juiste medium voor de juiste doelgroep te kiezen. Onderzoek is daarbij van groot belang. Bureau MediaTest heeft de effectiviteit van communicatiemiddelen onder de loep gelegd. Zijn die social media nou zo effectief? En: is print werkelijk op z'n retour? Het representatieve onderzoek van MediaTest, mogelijk gemaakt door Logeion en contentmarketing-bureau Scripta, geeft antwoord op deze vragen en wordt gepresenteerd in een ontbijtsessie op 31 maart. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 16 maart 2016 5 reacties
  4. Blog: Bedrijfsjournalistiek kan niet zonder pathos

    Emotiejournalistiek is verdacht. Het roept in elk geval veel reacties op. De oude Grieken onderwezen niet voor niets in retorica, de kunst van het overtuigen. Daar ligt de basis van het beïnvloeden met emoties. Professor dr. Jaap de Jong* legt uit hoe het werkt. De Jong is hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden en gespecialiseerd in moderne retorica. Als redacteur van Onze Taal en (co-)auteur van onder meer het Handboek Stijl (2009), Beeldtaal (2010, 2015) en Overtuigen met emoties - Pathos en retorica (2015) weet hij hoe emoties werken.

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 12 februari 2016 0 reacties
    Bedrijfsjournalistiek
  5. De kunst van de dialoog

    “De kunst van de dialoog is de kunst van een goed gesprek. Als het gaat om communicatie in organisaties gaat het al heel gauw over formele communicatie in de vorm van zorgvuldig georganiseerde uitingen. Sociale media, folders, nieuwsbrieven: de instrumentele kant. Daar redden we het vandaag de dag niet meer mee.” Zo begon Noelle Aarts samen met Peter Knoers het Logeion Communicatiecollege op 1 december aan de Wageningen Universiteit. Daar gaf Aarts eerder (op 3 september) haar oratie bij haar benoeming als persoonlijk hoogleraar Communicatie en verandering in life science-contexten.

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 03 december 2015 0 reacties
    Bedrijfsjournalistiek